Hvilke nødprocedurer kan tages i brug?
Valg af nødprocedure afhænger af, hvorfor eleverne ikke kan hente opgavesættet og/eller aflevere besvarelser til Netprøver.dk, samt hvilket it-udstyr, eleverne bruger under prøven.
Hvis der ikke er forbindelse fra elevernes it-udstyr til Netprøver.dk, kan det fx skyldes:
- Netprøver.dk er nede
- Skolens internetforbindelse til omverden er nede
- Skolens lokalnet er nede, eller
- El-nettet er nede på skolens område
Alt afhængigt af årsagen, vil der være forskellige mulige nødprocedurer. Disse procedurer afhænger delvist af elevernes it-udstyr. Bærbare computere som PC’er og Mac har USB-udgang, hvilket giver mulighed for, at eleverne kan tilgå opgavesæt via USB-stik eller aflevere besvarelsen på et USB-stik i stedet for i Netprøver.dk. Brug af USB-stik kan således udgøre nødproceduren i disse tilfælde.
Nogle elever benytter imidlertid tablets som fx iPads ved prøverne. Da iPads ikke har USB-udgang, kan nødproceduren med USB-stik ikke bruges. Disse skoler kan i stedet for bruge en nødprocedure rettet mod iPads, som er aflevering af besvarelser gennem AirDrop, som er en særlig funktion på iPads.
I det følgende beskrives de anbefalede nødprocedurer til hhv. udlevering af opgavesæt og til aflevering af besvarelser:
Udlevering af opgavesæt:
- Udlevering på papir
- Udlevering via lokalt netværk eller hjemmeside
Aflevering af besvarelser:
- Opsamling af besvarelser på USB-stik
- Med internetdeling og mobilt hotspot
- Via skolens studieadministrative system
- E-mail til skolen
- Aflevering af besvarelse via AirDrop
- Via print over skolens lokale netværk