Udstedelse af bevis
Gamle AMU-beviser skal blot laves som pdf og uploades til den pågældende kursists e-boks. Beviserne skal ikke udskrives på specielt papir eller indscannes med stempel/underskrift.
Det er ok, at en ny skole, som ikke har afholdt et kursus oprindeligt, udsteder og dermed står på et genudskrevet bevis fra AMU-bevisarkivet. Det er den nye skole, der står inde for det nye bevis, og det er det, skolens navn på beviset indikerer.
STIL kan muligvis hjælpe med at hente beviset over i AMU-bevisarkivet, så skolen efterfølgende kan udskrive. Det kræver imidlertid en henvendelse fra skolens ledelse, samt at skolen 1) sikrer den rette dokumentation for bevisets rigtighed og 2) leverer de nødvendige data til STIL. Disse indbefatter:
- Valideret CPR-nr
- Kursustype (Kode/AMU-mål/fag)
- Kursustype betegnelse
- Startdato for kurset
- Slutdato for kurset
- Antal dage for kurset
Ja, gamle AMU-beviser er blevet udstedt under bekendtgørelser, der ikke som AMU-bekendtgørelsen (BEK nr 1795 af 27/12/2018) nævner opbevaring i 30 år efter prøvens afslutning.
Forkert bevis
En forklaring kan være, at du faktisk har taget kurset, men bliver forvirret pga. kursusoplysningerne. Det ses typisk, hvis du har taget et kursus sammen med kolleger på din arbejdsplads, og af beviset ser det ud som om, du har taget det på en uddannelsesinstitution. Uddannelsesinstitutionen er imidlertid blot udtryk for, hvor underviserne på kurset kommer fra.
Hvis der reelt er tale om fejlagtige kursusoplysninger, så er det den udstedende institution, der kan foretage ændringer.