Elevdatabasens manuelle indtastningsgrænseflade åbner i september 2024

Manuel indberetning til Elevdatabasen er endnu ikke muligt. Kravet om, at der skal indberettes manuelt for skoler, der ikke kan indberette via et skoleadministrativt system udsættes til 2024. Vi ønsker ikke at pålægge skolerne en unødig administrativ byrde, før oplysningerne skal bruges. Systemet åbner for udvalgte institutioner i september 2024.

Alle institutioner og afdelinger skal indberette data om egne elever til Elevdatabasen. Disse data indberettes - som hovedregel - automatisk fra institutionens elevadministrative system. 

Afvigelser fra denne hovedregel er dog, hvis 

  • institutionen ikke anvender et elevadministrativt system.
  • institutionen anvender et elevadministrativt system, der ikke er i stand til at indberette til Elevdatabasen. Dette vil ofte være et ældre system eller et system, som kun anvendes af få institutioner.
  • institutionen har fravalgt den udvidelse af systemet, som forestår indberetning til Elevdatabasen.

Institutioner, der indberetter til Elevdatabasen via deres elevadministrative system, har ikke mulighed for at foretage registrering af eleverne i Elevdatabasens brugergrænseflade. 

For at komme i gang med registrering i Elevdatabasens indtastningsgrænseflade, skal

  1. institutionen først anmode om adgang
  2. medarbejdere registreres med en rettighed i MitID Erhverv (NemLog-in)

STIL anbefaler alle institutioner at anvende et elevadministrativt system, der indberetter automatisk til Elevdatabasen.

Dette vil sikre den bedste kvalitet af data og spare institutionens medarbejdere for en unødig ekstra registrering, som tillige indebærer en større risiko for inkonsistens i de registrerede data. Læs mere om kvalitet af data i Elevdatabasen her.