Webservicen anvendes til afhentning af FTU ansøgninger (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelserne) til ungdomsuddannelser og 10. klasse. Ansøgningerne oprettes af 9. og 10. klasses elever i grundskolen eller uden for skole (UFS) ansøgere, som ikke går i grundskolen.
Plan for overgang til ny webservice
- Fra januar 2022 afhentes ansøgninger fra 2 webservices:
- Nye ansøgninger til skoleåret 2021/22 afhentes via den nye webservice på Integrationsplatformen. Dvs. der er kun uddannelsessteder med studiestart i 1. halvår 2022, som skal hente via den nye webservice. Gymnasiale uddannelser vil ikke være omfattet, da de uddannelser ikke har studiestart i 1. halvår 2022.
- Ansøgninger til skoleåret 2022/23 afhentes via den nuværende webservice på Optagelse.dk.
- Fra oktober 2022
- Ansøgninger afhentes via den nye webservvice på Integrationsplatformen (den nuværende webservice på Optagelse.dk lukkes).
De væsentligste ændringer ift. den nuværende webservice
- Ansøgningsmodellen laves om, så der nu kun er én ansøgning til ét udbud af en uddannelse for en ansøger. Formålet er, at gøre det mere simplet. Dvs. at hvis en ansøgere har 5 ansøgninger, er det fremadrettet 5 selvstændige ansøgninger til hvert sit udbud. Tidligere var det 5 uddannelsesønsker samlet i én ansøgning. Det gælder både for uden-for-skole ansøgere (ansøgere der ikke går i 9. og 10. klasse) og ansøgere der går i 9. og 10. klasse.
- Pdf version af ansøgning og prioriteringsliste udgår (data leveres udelukkende som xml, så det kan vises i SA-systemet)
- For ansøgninger med prioritet, vil prioriteten fremgå af ansøgningen. Ændres prioriteten opdateres det i ansøgningen.
- Færre informationer i ansøgningen pga. færre input fra ansøger, samt generel oprydning.
- Beviser fra grundskolen og fag på gymnasial niveau vedlægges som pdf og xml.
- Billeder fra mobiltelefon kan også vedlægges som bilag (ud over pdf).
- Mulighed for at hente bilag enkeltvis, i stedet for alle på en gang.
- Bedre muligheder ift. at hente delta af ændrede ansøgninger, så kun ansøgninger med ændringer siden sidste hentning skal behandles.
- Adgang sker via STILs Integrationsplatform - og ikke direkte til systemet.
Én ansøgning til ét udbud af en uddannelse for én ansøger
Nedenfor illustreres de logiske sammenhænge I Optagelse.dk, og hvordan relationerne er mellem forretningsbegreberne.
En ansøger er en borger, som søger en ungdomsuddannelse på Optagelse.dk. Ansøgeren opretter en ansøgning til ét specifikt udbud af en uddannelse på ét uddannelsessted. Alt efter hvilket udbud ansøgeren søger skal der angives uddannelsesspecifikke informationer, som er afhængig af typen af uddannelse der udbydes. Oprettes der flere ansøgninger til det kommende skoleår angives der en indbyrdes prioritering for ansøgningerne, som angiver hvilken uddannelse og institution ansøgeren helst vil optages på (ansøgninger til indeværende skoleår prioriteres ikke). Til en ansøgning kan en ansøgere vedlægge ét eller flere bilag, som ansøger ønsker skal indgå i vurderingen af ansøgningen. Beviser vedlægges altid ansøgningen som et bilag, hvis de eksisterer i den nationale Karakterdatabasen fra 9. og 10. klasse, samt hvis der eksistere beviser på gymnasial niveau i den nationale Eksamensdatabase.
Endpoints
Miljø | Endpoint på IPL | Endpoint WSDL + XSD på IPL | Beskrivelse |
---|---|---|---|
Prod | Tilgår | Tilgår | Tilgår |
Eksternt Testmiljø (ET/INT) | https://et.integrationsplatformen.dk/services/Optagelsedk/ftuAnsoegning/v1 | https://et.integrationsplatformen.dk/services/Optagelsedk/ftuAnsoegning/v1?wsdl | Hent FTU ansøgninger. Første version kun nye ansøgninger til skoleåret 2021/22. |
Adgang
Webservicen er tilgængelig på STILs Integrationsplatform (IPL) og adgangsstyringen til data sker via STILs Tilslutningssystem. Har dit system ikke tidligere anvendt Integrationsplatformen? Så læs her, hvordan du kommer i gang
To nye webservices
Webservicen ftuAnsoegning, der beskrives på denne side, anvendes til at hente ansøgninger til en given institution. Hvis der derimod skal hentes ansøgninger for en kommune til den kommunale ungeindsats, skal webservicen ftuKUIAnsoegning anvendes. Læs mere om webservicen her: Hent ansøgninger for en kommune (KUI)
Brug af webservicen
Webservicen består af en række metoder, der samlet gør det muligt at hente alle ansøgninger for en hovedinstitution eller en afdeling.
For at kunne anvende webservicen korrekt, er det vigtigt at kalde med de rigtige institutionsnummer. Læs mere om de forskellige institutionstyper her: Beskrivelse af institutioner
Metoder på webservicen
- echo()
- Tester forbindelsen til webservicen og leverer en OK ved succes.
- Returnerer en kode 200 = "Forbindelse oprettet" eller en 500 = "Forbindelse ikke oprettet"
Sekvens diagrammer
Felter i svar fra webservicen
Se beskrivelse af de properties, der returneres for ansøgningen: Properties for en ansøgning
Testvejledning og testdata til ny webservice
For at teste den nye webservice er der oprettet en testvejledning, samt en beskrivelse af tilgængeligt testdata.
Se testvejledning og testdata: Hent ansøgninger for en institution
Mapning af felter mellem ny webservice og felter i nuværende webservice
I nedenstående tabel er properties fra den nuværende webservice FtuApplicationService og properties fra den nye webservice FtuAnsoegning beskrevet mod hinanden.
Hvis en property fra den nuværende FtuApplicationService ikke kan findes i tabellen, er det fordi den ikke eksistere i den nye FtuAnsoegning. Nogle felter i kolonnen Property i FtuApplicationService er noteret med Findes ikke, hvilket betyder, at det er en ny indført property som ikke er tilstede i eksisterende webservice.
Property i | Property i |
---|---|
Ansoegninger/ | |
Ansoegning xsi:type= | Findes ikke |
AnsoegningId | FtuApplicationId |
Oprettet | CreatedDate |
Underskrevet | Findes ikke |
OpdateretDato | ModifiedDate |
Status | State |
Prioritet | PriorityNumber |
AnsoegerUnderskrevet + ForaeldermyndighedEtUnderskrift + ForaeldermyndighedToUnderskrift | |
UnderskriverCpr | SignatureName |
UnderskriftTidspunkt | SignatureDate |
Ansoeger | |
Cpr | CivilRegistrationNumber |
CPR_UUID | Findes ikke |
Navn | PersonGivenName + PersonSurnameName |
Adresse | StreetAddress |
Postnummer | postalCode |
By | PostalDistrict |
Kommunekode | MunicipalityName |
NavneOgAdresseBeskyttelse | IsProtected |
EmailAddress | |
Telefon | PhoneNumber |
\Ansoeger | |
UddannelsesUdbud xsi:type= | Findes ikke |
StudieStart | StudyStartDate |
SkoleAar | SchoolYear |
EjerInstitution | |
Navn | InstitutionName |
InstitutionsNr | InstitutionNumber |
UndervisningsInstitution | Findes ikke |
AnsoegningsInstitution | Findes ikke |
CoesaFormaal | |
CoesaFormaal | Coesa |
Betegnelse | Findes ikke |
EudGf1UddannelsesUdbud + EudGf2UddannelsesUdbud + EudGfPlusUddannelsesUdbud | |
OnlineForloeb | Findes ikke |
EUXTilbydes | Findes ikke |
EUXObligatorisk | Findes ikke |
FagRetning | SubjectAreaName |
InternationalebUddannelsesUdbud | |
Hovedomraade | MainObjective |
\UddannelsesUdbud | |
ForaeldremyndighedsindehaverBase + Foraeldremyndighedsindehaver + ForaeldremyndighedsindehaverHarUnderskrevet | |
Foraeldremyndighedsindehaver xsi:type= | Findes ikke |
Cpr | CivilRegistrationNumber |
Navn | PersonGivenName + PersonSurnameName |
EmailAddress | |
Telefon | PhoneNumber |
NavneOgAdresseBeskyttelse | IsProtected |
Bilag | |
Id | Findes ikke |
OriginalFilnavn | ApplicantsEnclosureName |
UploadDatoTid | Findes ikke |
Filtype | Findes ikke |
Type | Findes ikke |
Filkilde | EnclosureType |
UniktFilnavn | EnclosureName |
Ansoegning xsi:type="stx" | |
KunstneriskFag1 | ArtisticSubject |
FremmedSprog | ForeignLanguageSubjec |
Ansoegning xsi:type="ToAarigStx" | |
FremmedSprog | ForeignLanguageSubjec |
StudieretningsFag | Category |
Ansoegning xsi:type="EudGf1"+ "EudGf2" | |
EuxValgt | EUXSelected |
Ansoegning xsi:type="Hf" | |
KunstneriskFag1 | ArtisticSubjectAndSportsFirstPriority |
KunstneriskFag2 | ArtisticSubjectAndSportsSecondPriority |
Ansoegning xsi:type="Hhx" | |
FremmedSprog | ForeignLanguageSubject |
\ansoegning |