Manuel indberetning kan anvendes af institutioner som ikke har et administrativt system, der kan indberette via webservice.
Der skal indberettes til Ungedatabasen på unge mellem 15-29 år med dansk bopæl, der endnu ikke har en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelser. Indberetningen skal ske, når den unge:
- optages på en aktivitet/uddannelse af mere end 3 måneders varighed
- er i risiko for frafald
- afbryder på en aktivitet/uddannelse af mere end 3 måneders varighed
- gennemfører på en aktivitet/uddannelse af mere end 3 måneders varighed
Indberetningen videregives til Ungdommens Uddannelsesvejledningscentre, som har vejledningsforpligtelsen for de unge og til statistik.
Vejledningens indhold
Sådan tilmelder du til indberetning
For at kunne benytte den manuelle indberetningsløsning skal
Manuel indberetning
Du finder den manuelle indberetning på https://www.indberetningungedatabasen.dk
1. Log ind
- Klik på Log ind knappen eller linket i højre side
- Indtast dit UNI-Login brugernavn og adgangskode
- Efter login får du vist nedenstående skærmbillede. Her fremgår i øverst højre hjørne, hvem der er logget ind og under feltet Institutionnummer fremgår det, hvilken institution der indberettes for.
2. Start indberetningen
Elevoplysninger: Indtast CPR-NR for eleven, indberetningen omhandler. Løsningen validerer cpr.nr. og ved korrekt udfyldt (eleven skal være bosiddende i DK og være mellem 15-29 år) vil elevens navn blive vist.
Indtast evt. kontaktoplysninger på eleven.
Aktivitetsoplysninger:
Angiv status
- Optaget, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven er blevet optaget
- Afbrudt, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven har afbrudt sin aktivitet
- Gennemført, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven har gennemført aktiviteten.
Dato
Ved optaget - angiv den dato, hvor eleven starter på aktiviteten
Ved afbrudt – angiv den dato, hvor eleven har afbrudt aktiviteten. Bemærk, at der ikke accepteres
fremtidige datoer.
Ved gennemført – angiv den dato, hvor eleven har gennemført aktiviteten. Bemærk, at der ikke accepteres fremtidige datoer.
Aktivitet
Vælg den aktivitet, indberetningen drejer sig om.
Ved status Optaget fremkommer et felt omkring frafaldstruet (er eleven ved at falde fra aktiviteten?)
Hvis du klikker ja, skal der udfyldes oplysninger for kontaktpersonen på din institution. Datoen skal være d.d.
Alle * markerede felter skal være udfyldt, førend du kan få lov til at sende indberetningen.
Klik på Send
3. Kvittering
Når du har sendt indberetningen, får du en kvittering herpå. Denne kan du gemme og printe ud.
Hvis du har brug for at indberette mere, kan du vælge Kopier til Ny eller Ny Indberetning.
Kopier til Ny er hvis du skal indberette for en ny elev med samme status og aktivitetskode. Så kan du nøjes med at indtaste oplysninger om eleven.
4. Kvitteringsoversigten
Her får du en oversigt over alle de indberetninger, der er foretaget af dig/institutionen.
Det er også muligt at søge på et bestemt cpr-nr. og se hvad der er blevet indberettet på eleven fra din institution.
Kvitteringsoversigten viser også, om den enkelte indberetning er gået godt eller fejlet. Det er muligt at sortere på de enkelte kolonner.
5. Log ud
Når du er færdig med at indberette, skal du logge ud af løsningen. Klik på Log ud i øverst højre hjørne.