Dagtilbud som ikke er i Dagtilbudsregisteret pr. 16/2-2020 vil ikke længere kunne bruge Unilogin
Nedenstående vejledning indeholder de trin (pånær punkt 6) som skal gennemgåes inden 16/2-2020 for sikre institutionernes fortsatte adgang til materialer og tjenester som benytter Unilogin efter denne dato. Dette gælder både login og evt. efterfølgende datatræk.
Vejledningen er kun relevant hvis du har dagtilbud som er oprettet før 30/8-2019 og derfor både findes med et A-nummer (Institutionsnummer hvor første tegn er A) og med et institutionsnummer fra Dagtilbudsregisteret.
Dagtilbudsregisteret er autoritativt pr. 30/8-2020 og pr. 16/2-2020 får det den konsekvens at Unilogin - fsva de dagtilbud som ikke er i Dagtilbudsregisteret - vil ophøre med at virke.
- Log ind i UNI-Logins brugeradministration
- Læs mere om dataaftaler
- Notér dine gamle institutionsnumre
- Notér hvem du har aftaler med og hvad du har aftaler om
Hvis du har adgang (licens) til materialer eller services (med Unilogin), som ikke kræver dataaftaler, vil de ikke kunne findes i UNI-Logins brugeradministration. Disse adgange skal flyttes over på de nye institutionsnumre og du bør derfor også notere hvem du har adgang (licens) hos og hvad du har adgang (licens) til. Flytningen kan foretages af leverandøren (fx et forlag) af adgangen (licensen).
- Kontroller institutionsoplysninger i Dagtilbudsregisterets datastrukturoverblik eller i dit system til administration af institutioner i Dagtilbudsregisteret
- Kontakt din leverandør af administrativt system hvis du ikke kan finde din institution i Dagtilbudsregisteret
- Tilret institutionsoplysningerne hvis det viser sig nødvendigt
- Kontakt din leverandør af administrativt system hvis du ikke kan tilrette institutionsoplysningerne
En tilretning kan medføre at institutionen får nyt institutionsnummer
- Notér dine nye institutionsnumre (efter tilretning)
- Notér sammenhængen mellem nye og gamle institutionsnumre (efter tilretning)
- Kan du oprette brugere på de nye institutionsnumre?
- Institutionerne skal være oprettet med CVR/p-nummer - Kontakt evt. din leverandør af administrativt system til oprettelse og vedligehold af institutioner i Dagtilbudsregisteret
- Brugere (Skolegrunddata og Unilogin) bør kun oprettes via wsaIMPORT - Kontakt evt. din leverandør af administrativt system til oprettelse og vedligehold af brugere i Unilogin
- Dataadgange vedr. wsaIMPORT skal være godkendte i Tilslutning
- Opret relevante brugere på de nye institutionsnumre
- Kontakt evt. din leverandør af administrativt system til oprettelse og vedligehold af brugere i Unilogin
Hvis du ikke er klar til at oprette brugere skal du overveje at gå videre. Uden oprettede brugere vil ingen (på de ny institutionsnumre) kunne tilgå indkøbte materialer og tjenester som kræver Unilogin.
Hvis du ikke kan nå at blive klar til at oprette brugere (og har brug for det) senest 16/2-2020, skal du kontakte STILs support.
Med idriftsættelsen af det nye Unilogin forsvinder muligheden for at lave aftaler om dataadgange (i Tilslutning) mellem institutioner udenfor de formelle registre (Institutionsregisteret, Udbyderregisteret og Dagtilbudsregisteret) og tjenester (fx Aula).
Husk - om nødvendigt - at tilrette institutionerne i Dagtilbudsregisteret før du opretter brugere (se punkt 2). Tilretninger kan medføre at institutionen får nyt institutionsnummer.
- Giv dine leverandører noterne med sammenhængen/mapningen mellem de nye og de gamle institutionsnumre
- Bed dine leverandører om at overføre abonnementer og aftaler til de nye institutionsnumre
- Det gør dine leverandører i deres egne systemer
- Bed dine leverandører om at anmode om dataadgang på dine nye institutionsnumre via Tilslutning
- Dette gælder ikke ved licenser
- Log ind i tilslutning.stil.dk
- Godkend - når du er klar til det - anmodningerne om dataadgang på dine ny institutionsnumre
- Afvis evt. dataaftaler på dine gamle institutionsnumre
- Anmod om nedlæggelse af de gamle institutionsnumre hos STILs support