Elevdatabasens manuelle indtastningsgrænseflade åbner i september 2024
Manuel indberetning til Elevdatabasen er endnu ikke muligt. Kravet om, at der skal indberettes manuelt for skoler, der ikke kan indberette via et skoleadministrativt system udsættes til 2024. Vi ønsker ikke at pålægge skolerne en unødig administrativ byrde, før oplysningerne skal bruges. Systemet åbner for udvalgte institutioner i september 2024.
Din adgang til Elevdatabasen forudsætter, at
- Institutionen er registreret til at anvende Elevdatabasens indberetningsgrænseflade. Læs Sådan får institutionen adgang til at indberette data direkte i Elevdatabasens indtastningsgrænseflade
- Du er oprettet i MitID Erhverv (NemLog-in) og har rettigheden "Elevdatabasen: Indberet". Læs Sådan får du adgang til Elevdatabasens indtastningsgrænseflade
Log på Elevdatabasen med MitID/NemLog-in.
- Gå til elevdatabasen.dk og tryk på Log på-knappen
- Log på med MitID og log på som erhvervsbruger
- Når du er logget ind, vil du blive præsenteret for en side som viser din institution og de uddannelser på institutionen, som du har rettighed til.
Vælg den uddannelse, du vil administrere.
På Klasseoversigten kan du se de klasser, du har oprettet i Elevdatabasen på den uddannelse, du har valgt. Du kan herfra vælge at:
- Oprette en ny klasse
- Oprette en elev i en klasse
- Få vist klassen med elever
Eksempel på klasseoversigt:
Bemærk, at Klasseoversigten udelukkende viser klasser for den uddannelse, du valgte ved login.
Når en klasse skal oprettes, skal du angive:
- Klassebetegnelse
- Start- og Slutdato
- Klassetype (kun for grundskole, gymnasieklasser har ingen klassetype)
- Klassetrin
Eksempel på Opret ny klasse (grundskole):
Når en elev skal oprettes i en klasse, skal du angive:
- CPR-nr (elevens navn hentes automatisk fra CPR og vises, med mindre eleven har navnebeskyttelse)
- Indskrevet (dato for elevens indskrivelse på skolen)
- Adgangsvej (kun for gymnasieelever)
- Start- og Slutdato for eleven i klassen
- Klassetrin
- Elevtype (kun for grundskoleelever)
Der kan vælges mellem gyldige elevtyper for kombinationen af uddannelse, klassetype og klassetrin.
Eksempel på Opret elev (grundskole):
For gymnasieelever skal der vælges adgangsvej:
Ved tryk på Gem, skal du bekræfte oplysningerne:
Klik på klassenavnet for at gå til klassen.
Herfra kan du:
- Oprette en ny elev i en klasse
- Rette en elev (klik på elevens navn)
Eksempel på Vis klasse med elever (grundskole):
Ved at trykke på en elevs navn, kan du se oplysningerne for eleven. Her kan du rette oplysningerne.
Tryk på knappen Ret oplysninger for at rette eleven. For at rette indskrevet-dato eller afgangsdato skal du trykke på knappen Stamblad (se længere nede)
Eksempel på Ret elev (grundskole):
Ved rettelse af eleven skal du angive, om rettelsen gælder for hele perioden (i det viste eksempel fra 01-08-2023 til 28-06-2024) eller om rettelsen gælder fra en given dato, hvis eleven f.eks. er blevet visiteret til specialundervisning fra en given dato.
Se eksempel nedenfor, hvor det er valgt at ændringen skal ske pr. en given dato.
Efter indtastning af den dato, som ændringen skal gælde fra og tryk på Gem, skal du bekræfte dine ændringer:
Stamblad viser elevens registrerede oplysninger
Tryk på knappen Ret oplysninger for at rette indskrevet-dato eller afgangsdato.
Det er muligt at skifte klasse for en elev. Gå til eleven ved at trykke på elevens navn og vælg Skift klasse
Du kan nu flytte eleven til en anden klasse, enten for hele perioden eller fra en given dato:
Ved tryk på Gem, skal du bekræfte oplysningerne:
Support
Her oprettes løbende spørgsmål og svar om Elevdatabasen og de data, der indberettes til Elevdatabasen.
Spørgsmål | Når jeg logger ind på Elevdatabasen får jeg at vide, at jeg ikke har rettigheder til nogen institution, hvorfor? |
Svar | Dit MitID skal være tilknyttet til din institution. Kontakt din institutions NemLog-in administrator for at tjekke det. Hvis du er tilknyttet institutionen i NemLog-in, skal du huske at vælge din institution, når du logger ind. Hvis du vælger at logge ind som privatperson, har du ikke rettigheder til nogle institution. |
Spørgsmål | Jeg kan ikke finde min institution, når jeg logger på Elevdatabasen. Jeg har fået rettigheder af NemLog-in administrationen. Hvad er galt? |
Svar | De institutioner, som umiddelbart kan vælges på forsiden, er institutioner, som har indberettet karakterer manuelt til STIL’s Karakterdatabasen. Hvis din institution ikke er blandt dem, præsenteres den ikke som en valgmulighed efter login. Institutioner, der - via deres elevadministrative system - indberetter elever på uddannelser til Elevdatabasen, har ikke mulighed for at benytte brugergrænsefladen til at indberette elever på disse uddannelser. Der er dog mulighed for at institutioner, som har elever på flere forskellige uddannelser og som benytter flere forskellige elevadministrative systemer, kan indberette elever manuelt på visse uddannelser og automatisk på andre uddannelser. Kontakt STIL’s support via denne formular, hvis du mener, at din skole skal indberette via brugergrænsefladen. |
Spørgsmål | Hvornår kan institutioner, der indberetter via elevadministrative systemer, se deres data i brugergrænsefladen på elevdatabasen.dk? |
Svar | STIL planlægger, at institutioner, der indberetter via elevadministrative systemer, kan se deres data i brugergrænsefladen på elevdatabasen.dk i løbet af 2024. |
Spørgsmål | Hvornår kan kommuner se data fra institutioner i kommunen i elevdatabasen.dk? |
Svar | STIL planlægger, at kommuner kan se aggregerede data fra institutioner i kommunen i elevdatabasen i løbet af 2024. |
Har du spørgsmål, der ikke besvares af ovennævnte vejledning og FAQ, så kontakt STIL’s support via denne formular:
https://jira.stil.dk/servicedesk/customer/portal/15/create/283