Brugerportalinitiativet skal give alle elever, forældre, lærere og skoleledere en samlet digital adgang til lokale it-systemer.
En stor del af brugerportalinitiativet er, at den enkelte kommune anskaffer digitale løsninger, fx læringsplatforme, til at understøtte kommunikation og samarbejde mellem skolen og forældrene, samt læring og trivsel i folkeskolen.
For at sikre nem og sikker adgang til skolens digitale løsninger, udveksling af data mellem it-systemer og sikre god konkurrence på it-løsninger til folkeskolen, etablerer staten og KL en fællesoffentlig it-infrastruktur og udvikler fællesoffentlige standarder.
Fællesoffentlig it-infrastruktur
Den fællesoffentlige it-infrastruktur er en central del af brugerportalinitiativet og udgøres primært af UNI-Login og Integrationsplatformen.
Integrationsplatformen gør det muligt at anvende data fra de nationale tjenester i de kommunale læringsplatforme.
Læs mere om brugerportalsinitiativet på stil.dk.
Samlet koncept for brugerportalinitiativet