Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.

...

UI Expand
titleProces for aflevering af opgavesæt

Vær opmærksom på, at der findes to forskellige statusser i Opgavebyggeren

  • Opgavestatus
  • Opgavesætstatus

Statusflow

I starten arbejder

I

kommissioner i kladde-versioner af

jeres sæt. Her har I

alle opgavesæt. Når opgaver og opgavesæt er i kladde-status, er der mulighed for at producere nye opgaver, ændre opgaverækkefølge og foretage ændringer i kilder og metadata mm. På et tidspunkt

vil forpersonen begynde

begynder forpersonerne at godkende

enkelte

opgaver og gøre sættet klar til aflevering. Processen ser således ud:

  1. Forpersonen skal Forpersonen kan ændre status på den enkelte opgave alle opgaver i sættet til ”Godkendt af forpersonen til pilotafprøvning” og også sætte den status på opgavesættet, når forpersonen samlet set har godkendt det. Når denne status benyttes, kan der ikke foretages ændringer i opgaven/opgavesættet, og kun forpersonen kan genåbne. 
  2. Næste skridt er at få dem godkendt af læringskonsulenten. Læringskonsulenten har læseadgang til opgavebyggeren. Det vil sige, læringskonsulenten kan ikke foretage ændringer. Læringskonsulenten giver derfor forpersonen besked om godkendte opgaver, samt når det samlede opgavesæt er endeligt godkendt og forpersonen laver statusændringen i opgavebyggeren til den endelige status ”Klar til pilotafprøvning”. Status må kun sættes, når opgaver/opgavesættet er godkendt af læringskonsulenten, for denne status åbner for, at opgavesættet kan gå videre i processen mhp. i sidste ende at komme ud til eleverne til test.
  3. For at opgavesæt kan godkendes er det nødvendigt, at alle opgaver der i er godt, at opgavesættet har fået påført en test og anvendelse – alt dette findes på opgavesætinformation-siden
  4. . Denne status indikerer, at forpersonen har vurderet, at opgaven er færdig og klar til endelig godkendelse, og opgaven bliver låst for redigering.
  5. Forpersonen skal herefter sætte opgavesættes status til ’Godkendt af forperson’.  Det gør man ved at klikke på knappen ”Opgavesætinformation”. Opgavesættet bliver dermed låst for redigering (herunder at ændre på opgaverækkefølge). Forpersonen kan nu orientere læringskonsulenten om, at sættet er klar til kvalitetssikring. Læringskonsulenten har kun læseadgang til opgavesættet. Hvis læringskonsulenten har ændringsønsker skal vedkommende derfor orientere forpersonen om ønskerne, og forpersonen skal sørge for at genåbne opgavesættet og opgaven til kladdestatus og foretage ændringerne.
  6. Forpersonen skal herefter ændre status på alle opgaver i sættet til ”Klar til pilotafprøvning”. Denne status må kun vælges, når en opgave er godkendt af læringskonsulenten. Forpersonen kan genåbne opgaven ved at ændre status. 
  7. Når alle opgaver har status ”Klar til pilotafprøvning” kan forpersonen ændre opgavesættets status. Det gør man ved at klikke på knappen ”Opgavesætinformation”. Sæt opgavestatus til ”Klar til …”. Hvis du ikke kan vælge den ønskede status, kan det skyldes, at disse felter ikke er udfyldt:
    • Anvendelse: Vælg ”Pilotafprøvning” 
    • Test: Vælg den test, som opgaverne i sættet er beregnet til.

Gem ændringerne i de to felter. Derefter kan du vælge den ønskede status.

Når sættet har status ”Klar til pilotafprøvning”, må der ikke foretages ændringer i opgaven/opgavesættet. Sættet er nu afleveret og klart til at komme ud til test hos elever.

Når pilotafprøvningen af afholdt, vil opgavesættet skifte status til Pilottestet

, og så vil opgaverne kunne

. Herefter kan opgaverne kopieres og bruges i nye sammenhænge.

Image Removed


Image Added

Afprøvning af opgaver på flere klassetrin

Hvis man ønsker, at teste nogle opgaver på flere klassetrin, skal man lave en kopi af opgaven og lægge den ind i begge de opgavesæt, hvor opgaven skal fremgå. ID’erne på opgaverne skal skrives ind i dette regneark - Info om ankeropgaveropgaver der afprøves på flere klassetrin - til STIL