Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.

...

UI Expand
titlePrincipper for opgaveproduktion

1.Anvend både dikotome og polytome opgaver

 Det anbefales, at opgavesæt til Folkeskolens Nationale Færdighedstest designes, så de så vidt muligt både indeholder opgavetyper, der er dikotome og polytome.

  • En dikotom opgave er en opgave, hvor det afgivne svar er enten rigtigt (1 point) eller forkert (0 point).
  • En polytom opgave er en opgave, hvor eleven kan tildeles flere end ét point. Flere end 0 point og færre end højst mulige antal point tildeles for grader af delvist rigtige svar.
  • For opgaver, der består af flere spørgsmål, vil der tildeles point fra 0 (ingen rigtige) til antallet af spørgsmål knyttet til opgaven (alle rigtige).
  • Eksempler på polytome opgaver omfatter:
    • Multiple choice i skemaform
    • Clozetest

Fordele ved polytome opgaver:

  • Polytome opgaver, hvor grader af rigtige svar honoreres (fx 0, 1, 2 eller 3 rigtige), giver mere information, end bare rigtig/forkert (1/0).
  • Polytome opgaver har ofte en højere statistisk informationsværdi, end dikotome opgaver.
  • Polytome opgaver er effektive, da tiden anvendt til besvarelse af polytome opgaver ofte er mindre, end tiden anvendt til tilsvarende antal dikotome opgaver. Der indsamles derved mere information om elevers dygtighed inden for den samme tidsramme.

Ulemper ved polytome opgaver:

  • Erfaringsmæssigt er der større risiko for, at polytome opgaver forkastes i den statistiske kvalitetssikring (opgaveafprøvningen), end det er tilfældet for dikotome opgaver.

 2. Producer opgaver til alle færdighedstrin (sværhedsgrad) – også inden for hvert vidensområde

  •  Spredningen af opgavernes sværhedsgrad skal matche spredningen af elevernes dygtighed på det givne klassetrin, således at der både er lette, middelsvære og svære opgaver iht. klassetrinnet.
  • For lette opgaver, som alle elever kan svare korrekt på, giver begrænset information.
  • For svære opgaver, som ingen elever kan svare korrekt på, giver begrænset information.
  • Efter opgaveafprøvning undersøges sammenhængen mellem opgavernes sværhedsgrad og elevernes dygtighed.

3. Producer gode distraktorer

  • Anvendte distraktorer skal være troværdige og entydigt forkerte.
  • Undgå distraktorer, som ingen elever vil vælge.
  • Producer et overskueligt antal distraktorer per opgave.
  • Opgaveafprøvning kan understøtte valg/justering af distraktorer.

 4. Anvend sprogbrug/opgavekontekst, der ikke favoriserer grupper af eleve

  • Undgå sprogbrug/formuleringer, der favoriserer en bestemt elevgruppe, fx køn, geografi (land/by) m.m.
  • Sandsynligheden for at svare korrekt må kun afhænge af opgavens sværhedsgrad og elevens dygtighed.
  • Opgaveafprøvning kan undersøge, om opgaven lever op til kravet mht. udvalgte baggrundsfaktorer (køn m.m.).


 5. Anvend ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave

  • Sandsynligheden for at svare korrekt på én opgave må ikke afhænge af, om eleven kan svare korrekt på en foregående opgave.
  • Et korrekt svar på en tidligere opgave må derfor ikke indgå i opgaveløsningen for en senere opgave.

Proces for aflevering af opgavesæt

UI Expand
titleProces for aflevering af opgavesæt

Vær opmærksom på, at der findes to forskellige statusser i Opgavebyggeren

  • Opgavestatus
  • Opgavesætstatus

Image AddedImage Added

Statusflow

I starten arbejder kommissioner i kladde-versioner af alle opgavesæt. Når opgaver og opgavesæt er i kladde-status, er der mulighed for at producere nye opgaver, ændre opgaverækkefølge og foretage ændringer i kilder og metadata mm. På et tidspunkt begynder forpersonerne at godkende opgaver og gøre sættet klar til aflevering. Processen ser således ud:

  1. Forpersonen skal ændre status på alle opgaver i sættet til ”Godkendt af forpersonen til pilotafprøvning”. Denne status indikerer, at forpersonen har vurderet, at opgaven er færdig og klar til endelig godkendelse, og opgaven bliver låst for redigering.
  2. Forpersonen skal herefter sætte opgavesættes status til ’Godkendt af forperson’.  Det gør man ved at klikke på knappen ”Opgavesætinformation”. Opgavesættet bliver dermed låst for redigering (herunder at ændre på opgaverækkefølge). Forpersonen kan nu orientere læringskonsulenten om, at sættet er klar til kvalitetssikring. Læringskonsulenten har kun læseadgang til opgavesættet. Hvis læringskonsulenten har ændringsønsker skal vedkommende derfor orientere forpersonen om ønskerne, og forpersonen skal sørge for at genåbne opgavesættet og opgaven til kladdestatus og foretage ændringerne.
  3. Forpersonen skal herefter ændre status på alle opgaver i sættet til ”Klar til pilotafprøvning”. Denne status må kun vælges, når en opgave er godkendt af læringskonsulenten. Forpersonen kan genåbne opgaven ved at ændre status. 
  4. Når alle opgaver har status ”Klar til pilotafprøvning” kan forpersonen ændre opgavesættets status. Det gør man ved at klikke på knappen ”Opgavesætinformation”. Sæt opgavestatus til ”Klar til …”. Hvis du ikke kan vælge den ønskede status, kan det skyldes, at disse felter ikke er udfyldt:
    • Anvendelse: Vælg ”Pilotafprøvning” 
    • Test: Vælg den test, som opgaverne i sættet er beregnet til.

Gem ændringerne i de to felter. Derefter kan du vælge den ønskede status.

Når sættet har status ”Klar til pilotafprøvning”, må der ikke foretages ændringer i opgaven/opgavesættet. Sættet er nu afleveret og klart til at komme ud til test hos elever.

Når pilotafprøvningen af afholdt, vil opgavesættet skifte status til Pilottestet. Herefter kan opgaverne kopieres og bruges i nye sammenhænge.


Image Added

Afprøvning af opgaver på flere klassetrin

Hvis man ønsker, at teste nogle opgaver på flere klassetrin, skal man lave en kopi af opgaven og lægge den ind i begge de opgavesæt, hvor opgaven skal fremgå. ID’erne på opgaverne skal skrives ind i dette regneark - Info om opgaver der afprøves på flere klassetrin - til STIL


Image Added