Sidehistorik
...
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Når du skal skrive en alt-tekst er følgende overordnede principper vigtige at huske:
Informative billeder: Er billeder, hvor eleven ville mangle noget information, hvis billedet ikke var der. Det er formålet med billedet, som afgør, hvordan alt-teksten beskrives. De fleste billeder, der anvendes i færdighedstestene, bør være informative billeder. Funktionelle billeder: Er billeder, der f.eks. også agerer som knap eller link. I den nye Opgavebygger vil det ofte være, når man vælger, at billeder skal være selve svaret. Dekorative billeder: Er billeder, som kun giver et bedre æstetisk udtryk, men som eleven ikke mister noget information ved, hvis billedet ikke var der. Disse billeder kan forvirre/forstyrre eleven unødigt og hvis du anvender disse billeder, skal du skrive to citationstegn i feltet ”Alternativ beskrivelse” under ”Rediger billede”. Komplekse billeder: Er billeder, som opsummerer en stor mængde information visuelt. Komplekse billeder består ofte af en kombination af farver, former og tal og eksempler på dette kan derfor være grafer, diagrammer og infografikker. Denne type billeder er svære at skrive en god og præcis alt-tekst til, da billedet netop har til formål at opsummere eller kondensere en større mængde information. Denne type billeder skal man derfor være særlig opmærksom på, når man anvender dem. Det skyldes, at en sådan alt-tekst vil blive alt for lang – eller ikke kunne rumme nok oplysninger til at ligestille de elever, som anvender hjælpeprogrammer til oplæsning af billeder. Læs mere om de forskellige typer af billeder her: https://digst.dk/digital-inklusion/webtilgaengelighed/vejledning/tilgaengelige-billeder-paa-nettet/ |
...
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
1.Anvend både dikotome og polytome opgaver Det anbefales, at opgavesæt til Folkeskolens Nationale Færdighedstest designes, så de så vidt muligt både indeholder opgavetyper, der er dikotome og polytome.
Fordele ved polytome opgaver:
Ulemper ved polytome opgaver:
2. Producer opgaver til alle færdighedstrin (sværhedsgrad) – også inden for hvert vidensområde
3. Producer gode distraktorer
4. Anvend sprogbrug/opgavekontekst, der ikke favoriserer grupper af eleve
|
Proces for aflevering af opgavesæt
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Vær opmærksom på, at der findes to forskellige statusser i Opgavebyggeren
StatusflowI starten arbejder kommissioner i kladde-versioner af alle opgavesæt. Når opgaver og opgavesæt er i kladde-status, er der mulighed for at producere nye opgaver, ændre opgaverækkefølge og foretage ændringer i kilder og metadata mm. På et tidspunkt begynder forpersonerne at godkende opgaver og gøre sættet klar til aflevering. Processen ser således ud:
Gem ændringerne i de to felter. Derefter kan du vælge den ønskede status. Når sættet har status ”Klar til pilotafprøvning”, må der ikke foretages ændringer i opgaven/opgavesættet. Sættet er nu afleveret og klart til at komme ud til test hos elever. Når pilotafprøvningen af afholdt, vil opgavesættet skifte status til Pilottestet. Herefter kan opgaverne kopieres og bruges i nye sammenhænge. Afprøvning af opgaver på flere klassetrinHvis man ønsker, at teste nogle opgaver på flere klassetrin, skal man lave en kopi af opgaven og lægge den ind i begge de opgavesæt, hvor opgaven skal fremgå. ID’erne på opgaverne skal skrives ind i dette regneark - Info om opgaver der afprøves på flere klassetrin - til STIL |