Sidehistorik
Uddrag |
---|
Generelt om InstitutionsregisteretInstitutioner omfattet af institutionsregisteretFor enheder med elever gælder det, at en enhed kan blive oprettet i Institutionsregisteret, hvis enheden har uddannelse som det primære formål og uddannelsen er godkendt til at modtage offentligt tilskud eller er SU-, SVU- eller VEU-berettiget. Der skal indberettes elevaktivitet på afdelinger og enheder uden afdelinger. Der skelnes i Institutionsregisteret mellem forskellige typer enheder: hovedskoler (enhedsart = 0 eller enhedsart = 1) og afdelinger (enhedsart = 2). I brugerhåndbogen benævnes disse en som hovedskoler, afdelinger eller enheder (både hovedskoler og afdelinger). En afdeling er knyttet til en hovedskole (juridisk enhed), og er et sted, hvor der indberettes elevaktivitet. En afdeling kan derfor have en anden adresse end adressen for hovedskolen, men vil altid være tilknyttet hovedskolen. En hovedskole kan have flere afdelinger, hvor der udbydes forskellig undervisning. Se afsnit "4.1. Hierarkisk Struktur" for beskrivelse af de forskellige enhedsarter. Institutioner som ikke er omfattet af institutionsregisteretEnheder oprettes ikke i Institutionsregisteret, hvis formålet med oprettelsen er at indgå i rabatordninger, låneordninger eller lignende arrangementer. Institutioner oprettes heller ikke for at fremvise uddannelser. Enheder, der i Institutionsregisteret er klassificeret som enheder med elever, nedlægges, hvis der ikke indberettes elevaktivitet. Endvidere er virksomhedsforlagt undervisning, praktik, driftsoverenskomst eller privatfinansieret kursusvirksomhed ikke tilstrækkeligt grundlag for oprettelse af en enhed i Institutionsregisteret. Oprettelse af institutionerSTYRELSEN FOR IT OG LÆRING varetager opgaven med at tildele de enkelte enheder institutionsnumre og dermed oprette dem i Institutionsregisteret. Enhederne oprettes på baggrund af konkrete henvendelser fra enten Undervisningsministeriet eller de kommuner/– regioner, der administrerer de enkelte enheder. For institutioner underlagt et andet ressort end Undervisningsministeriet oprettes institutionerne på baggrund af henvendelser fra de relevante ressortministerier. Rettelser til institutionsoplysningerRettelser til enhedernes oplysninger sendes løbende til STYRELSEN FOR IT OG LÆRING, og rettelserne kan for kommunale, regionale, selvejende kommunale eller selvejende regionale (værdi 2, 6, 7 og 8 i variablen ejerkode) alle rettes uden videre godkendelse. Økonomisk-Administrativt Center. De videregående uddannelser hører nu under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Herudover er enheden forpligtet til at sikre, at ændringer i navnet på enhedens leder, adresseoplysninger, CVR-nummer, P-nummer, samt e-mail, telefonnummer og web-adresse er opdateret. Dette sker ved at orientere UVM (mail: stuk@stukuvm stuk.cit@stukuvm.dk) og STYRELSEN FOR IT OG LÆRING (se vejledningen: Indmeld ændringer til STILs support) om ændringen.
Nedlæggelse af institutionerEnheder må ikke nedlægges, hvis der indberettes elevaktivitet på enheden. Oprettelse af afdelingerFor statslige, selvejende statslige eller selvejende private enheder (værdi 1, 4 og 5 i variablen ejerkode) skal oprettelser af afdelinger godkendes i Undervisningsministeriet. Særligt for folkeskolerSkoler med såkaldt afdelingsstruktur er skoler med undervisning på forskellige, geografisk adskilte matrikler. En afdeling under en skole forstås som enhed, hvori der foregår undervisning i mere end blot et enkelt eller et par fag, og som er beliggende således, at der er en klar geografisk afstand til andre undervisningssteder ved skolen. En afdeling kan dermed godt bestå af flere matrikler, såfremt disse ligger geografisk samlet. En svømme- eller idrætshal, der ligger afsondret fra øvrige undervisningssteder, anses således ikke som et særskilt undervisningssted. En geografisk samlet skole kan ikke opdeles i afdelinger. Definitionen følger af forarbejdet til folkeskoleloven, lovforslag 'L 60 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre love.' Særligt for institutioner omfattet af aftalen om elevfordelingFor institutioner omfattet af aftalen om elevfordeling forstås en afdeling som en geografisk lokation, hvor institutionen har tilskudsudløsende uddannelses- eller undervisningsaktiviteter. En sådan afdeling er geografisk placeret på en eller flere matrikler, der kan identificeres som én fysisk undervisningshelhed, dvs. en lokation og dertilhørende bygninger mv., som er nødvendige for at gennemføre undervisningen. Dertilhørende bygninger mv. dækker fx over lejede lokaler, hvor dele af enhedens undervisningsaktivitet gennemføres. En afdeling har én hovedadresse, der udgøres af den adresse, der fremgår af Institutionsregisteret. Definitionen på afdelinger for disse institutioner følger af bemærkningerne til ’Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)’, afsnit 3.1.2.4. Institutioner og afdelinger. Hierarkisk strukturFor alle enheder skal følgende forhold være opfyldt, jf. definitionen af variablen enhedsart senere i denne vejledning. Hvornår skal hierarkisk struktur anvendes?For statslige, selvejende statslige eller selvejende private enheder (værdi 1, 4 og 5 i variablen ejerkode) gælder det, at hvis det af en enheds vedtægter fremgår, at der er tilhørende afdelinger, skal denne eller disse enheder oprettes som afdeling(er). For folkeskoler, kommunale enheder og institutioner omfattet af aftalen om elevfordeling, jf. afsnit om oprettelse af afdelinger, har institutioner med kommunalt ejerforhold (værdi 2 i variablen ejerkode) pligt til at registrere alle deres afdelinger i Institutionsregisteret. Det forudsættes, at der er elevaktivitet (Danmarks Statistiks indsamlinger) tilknyttet afdelingen. Denne elevaktivitet skal registreres og indberettes på afdelingen. Endvidere gælder det, at hvis enheden har elevaktivitet på enheder beliggende i forskellige kommuner, skal enhederne oprettes som afdelinger. Hvornår kan hierarkisk struktur anvendes?I visse situationer kan der oprettes afdelinger, selvom dette ikke er et krav. Hierarkisk struktur kan anvendes, når undervisning foregår på flere adresser. Endvidere kan uddannelsesaktivitet indenfor flere uddannelsesområder defineret efter institutionstype 3 begrunde oprettelse af afdelinger. Selvom undervisning foregår på flere adresser eller indenfor flere uddannelsesområder, er oprettelse af afdelinger ikke et krav, med mindre undervisning foregår i flere kommuner eller afdelinger er specificeret i den selvejende institution. For folkeskoler, kommunale enheder og institutioner omfattet af aftalen om elevfordeling er dette dog ikke gældende jf. afsnittet ovenfor "Hvornår skal hierarkisk struktur anvendes?". Nedlæggelse af afdelingerFor statslige, selvejende statslige eller selvejende private enheder (værdi 1, 4 og 5 i variablen ejerkode) skal nedlæggelser af afdelinger godkendes i Undervisningsministeriet. Sammenlægning og fusioner blandt institutionerNår to eller flere enheder enten fusioneres eller sammenlægges, er der flere mulige scenarier. Vedr. fusioner er der nedenfor skitseret de tre mulige scenarier: 1. To eller flere ”enkle” enheder (enhedsart = 0) fusionererDer oprettes en ny juridisk enhed (enhedsart = 1) - en hovedskole - som oprettes med de samme oplysninger som den af "enkle" enheder, der varetager administrationen for den nye fusionerede enhed. De gamle enheder bevarer deres oprindelige institutionsnumre og ændres til afdelinger (enhedsart = 2). Disse tilknyttes herefter den nye hovedskole som afdelinger. 2. En eller flere ”enkle” enheder fusionerer med en enhed med afdelingerHer er hovedreglen, at de ”enkle” enheder ændres til afdelinger (enhedsart = 2). Den juridiske enhed – hovedskolen – findes i forvejen og får de gamle enheder tilknyttet som afdelinger. 3. To eller flere juridiske enheder (hovedskoler) med afdelinger fusioneresTo eller flere enheder med afdelinger (enhedsart = 1) kan fusionere ved at bevare den ene juridiske enhed og lade alle afdelinger pege på denne som den nye juridiske enhed. Den overflødige juridiske enhed nedlægges og får tilføjet en flyttekode, der peger på den nye juridiske enhed. Vedr. sammenlægninger er der to mulige scenarier, der er skitseret nedenfor:1. To eller flere enheder sammenlægges i en af de eksisterende enhederTo eller flere ”enkle” enheder sammenlægges til én enhed, svarende til en af de oprindelige enheder. De øvrige enheder nedlægges, og tilføjes flyttekode der peger til den sammenlagte enhed. 2. To eller flere enheder sammenlægges i en ny enhedTo eller flere ”enkle” enheder sammenlægges til en ny enhed (en enhed på en ny adresse). De oprindelige enheder nedlægges, og tilføjes en flyttekode, der peger på den nye enhed. Deling af institutionerDer er flere mulige scenarier i forbindelse med deling af institutioner, heri blandt: 1. En ’enkel’ enhed opdeles i flere enheder uden afdelingerEnhedens institutionsnummer videreføres til en af de fortsættende institutioner, mens nye institutionskoder oprettes for resten af institutionerne. 2. En juridisk enhed med afdelinger opdeles og flere hierarkiske institutioner opstårDen juridiske enheds institutionsnummer videreføres til en af de fortsættende institutioner, mens nye institutionsnumre oprettes for de nye juridiske enheder. I det omfang det er nødvendigt, oprettes afdelinger, der peger på de juridiske enheder. Ellers fortsætter afdelingernes institutionsnumre med at have status af afdelinger, men pegende på de juridiske enheder, der passer til den nye situation. Konsekvenser af ændringer i InstitutionsregisteretÆndringer i oplysningerne kan medføre ændringer i alle de systemer, som anvender data fra Institutionsregisteret. Særligt oprettelse, nedlæggelse og ændringer af tællingsrelation, ejerforhold, institutionstype, enhedsart og tilhørsforhold mellem afdelinger og hovedskoler har konsekvenser i forbindelse med brugen af oplysninger fra Institutionsregisteret. |