Sidehistorik
...
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
En alt-tekst er en tekst, som er et alternativ til elever, der har svært ved er begrænset i at se eller aflæse et billede. Alt-teksten ”kodes ind” på billedet, så elevernes hjælpeprogrammer kan oplæse det for eleven. Du skal altså tænke, at alt-teksten kan erstatte billedet, og at eleven ikke går glip af noget information, hvis eleven kun hører alt-teksten. I den nye Opgavebygger er det et krav at skrive en alt-tekst, da vi skal ligestille de elever, som har svært ved at se eller aflæse billeder, med de elever som godt kan. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Når du skal skrive en alt-tekst er følgende overordnede principper vigtige at huske:
Informative billeder: Er billeder, hvor eleven ville mangle noget information, hvis billedet ikke var der. Det er formålet med billedet, som afgør, hvordan alt-teksten beskrives. De fleste billeder, som der anvendes i færdighedstestene, bør være informative billeder. Funktionelle billeder: Er billeder, der f.eks. også agerer som knap eller link. I den nye Opgavebygger vil det ofte være, når man vælger, at billeder skal være selve svaret. Dekorative billeder: Er billeder, som kun giver et bedre æstetisk udtryk, men som eleven ikke mister noget information ved, hvis billedet ikke var der. Disse billeder kan forvirre/forstyrre eleven unødigt og hvis du anvender disse billeder, skal du skrive to citationstegn i feltet ”Alternativ beskrivelse” under ”Rediger billede”. Komplekse billeder: Er billeder, som opsummerer en stor mængde information visuelt. Komplekse billeder består ofte af en kombination af farver, former og tal og eksempler på dette kan derfor være grafer, diagrammer og infografikker. Denne type billeder er svære at skrive en god og præcis alt-tekst til, da billedet netop har til formål at opsummere eller kondensere en større mængde information. Denne type billeder skal man derfor være særlig opmærksom på, når man anvender dem. Det skyldes, at en sådan alt-tekst vil blive alt for lang – eller ikke kunne rumme nok oplysninger til at ligestille de elever, som anvender hjælpeprogrammer til oplæsning af billeder. Læs mere om de forskellige typer af billeder her: https://digst.dk/digital-inklusion/webtilgaengelighed/vejledning/tilgaengelige-billeder-paa-nettet/ |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Hvis du er i tvivl og vil læse mere om alt-tekster, kan du finde noget mere uddybende hos Digitaliseringsstyrelsen her: https://digst.dk/digital-inklusion/webtilgaengelighed/vejledning/tilgaengelige-billeder-paa-nettet/ Hvis der er behov for at vende en alt-tekst til en konkret opgave, kan du række ud til din læringskonsulent, som i første omgang, vil forsøge at hjælpe fagligt. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Billeder med tekst Billeder, som indgår i færdighedstestene, må som udgangspunkt ikke indeholde tekst. Det skyldes, at det ikke er muligt for brugere af oplæsningsværktøjer at markere teksten og få den læst højt. Disse elever kan nemlig kun få læst en samlet alt-tekst til billedet højt og må derfor selv forstå, hvilke dele af billedet, som teksten relaterer sig til. Det vil sige, at man som udgangspunkt skal undgå billeder, som ligner nedenstående eksempel. EKSEMPEL KOMMER Mindre gode alt-tekster Der er testopgaver, hvor det ikke giver mening at skrive en normal alt-tekst, fordi elever, der benytter hjælpeprogrammer i så fald vil få oplyst svaret. Disse opgavetyper giver som regel ikke faglig informationsværdi for den pågældende elevgruppe. Derfor opfordrer vi til, at man ikke laver opgaver, hvor elever med oplæsningsprogram får givet svaret ved en alt-tekst. Herunder er der givet et eksempel på en opgave, hvor eleven vil få svaret givet via alt-tekst. Eksempel 1: Hvis alt-teksten giver svaret på opgaven Hvis en test i engelsk 4. klasse går ud på at vælge billedet ”Apple” og der er fire billeder:
Hvis eleven har oplæsningsprogram og du indsætter en alt-tekst på billederne, vil eleven få svaret ”an apple” givet. Du kan desværre ikke indsætte ordene på dansk i stedet, f.eks. en banan, en appelsin etc., da elevernes hjælpeprogrammer fortsat vil tro, at det anvendte sprog er engelsk, og derfor ikke vil læse de danske ord korrekt op. Hvis du dog laver en opgave, hvor alt-teksten er svaret vil vi gerne have, at du skriver følgende: Ved opgaver, hvor billedet er selve svaret – skriv følgende i feltet til alt-tekster: ”Billedet oplæses ikke, da billedet er selve svaret.” Eksempel 2: Hvis alt-teksten ikke giver tilstrækkelig information til at kunne løse opgaven Et andet eksempel på en mindre god alt-tekst er, hvis alt-teksten ikke giver eleven tilstrækkelig information til at kunne afgive et svar på opgaven. Det vil netop betyde, at elever med skærmoplæsning ikke er ligestillet de øvrige elever i opgavebesvarelsen. Herunder er der givet et eksempel på en opgave, hvor eleven ikke får tilstrækkelig information til at kunne løse opgaven. EKSEMPEL KOMMER Gode alt-tekster Gode alt-tekster giver eleven præcis og god information til at kunne afgive et svar på opgaven, men uden, at eleven får givet svaret af alt-teksten. En god alt-tekst ligestiller dermed elever, som har svært ved er begrænset i at se eller aflæse et billede. Herunder er der givet et eksempel på en god alt-tekst. Eksempel 3: Når alt-teksten giver præcis information EKSEMPEL KOMMER |
Principper for god opgaveproduktion
UI Expand | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
1.Anvend både dikotome og polytome opgaver Det anbefales, at opgavesæt til Folkeskolens Nationale Færdighedstest designes, så de så vidt muligt både indeholder opgavetyper, der er dikotome og polytome.
Fordele ved polytome opgaver:
Ulemper ved polytome opgaver:
2. Producer opgaver til alle færdighedstrin (sværhedsgrad) – også inden for hvert vidensområde
3. Producer gode distraktorer
4. Anvend sprogbrug/opgavekontekst, der ikke favoriserer grupper af eleve
|
Proces for aflevering af opgavesæt
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Vær opmærksom på, at der findes to forskellige statusser i Opgavebyggeren
StatusflowI starten arbejder kommissioner i kladde-versioner af alle opgavesæt. Når opgaver og opgavesæt er i kladde-status, er der mulighed for at producere nye opgaver, ændre opgaverækkefølge og foretage ændringer i kilder og metadata mm. På et tidspunkt begynder forpersonerne at godkende opgaver og gøre sættet klar til aflevering. Processen ser således ud:
Gem ændringerne i de to felter. Derefter kan du vælge den ønskede status. Når sættet har status ”Klar til pilotafprøvning”, må der ikke foretages ændringer i opgaven/opgavesættet. Sættet er nu afleveret og klart til at komme ud til test hos elever. Når pilotafprøvningen af afholdt, vil opgavesættet skifte status til Pilottestet. Herefter kan opgaverne kopieres og bruges i nye sammenhænge. Afprøvning af opgaver på flere klassetrinHvis man ønsker, at teste nogle opgaver på flere klassetrin, skal man lave en kopi af opgaven og lægge den ind i begge de opgavesæt, hvor opgaven skal fremgå. ID’erne på opgaverne skal skrives ind i dette regneark - Info om opgaver der afprøves på flere klassetrin - til STIL Hvis du er i tvivl og vil læse mere om alt-tekster, kan du finde noget mere uddybende hos Digitaliseringsstyrelsen her: https://digst.dk/digital-inklusion/webtilgaengelighed/vejledning/tilgaengelige-billeder-paa-nettet/ Hvis der er behov for at vende en alt-tekst til en konkret opgave, kan du række ud til din læringskonsulent, som i første omgang, vil forsøge at hjælpe fagligt. |