Sidehistorik
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det er på nuværende tidspunkt muligt at lave opgaver af følgende typer: Multiple choice Multiple choice i skemaform Clozetest Indtastning Indtastning i skemaform Match (Drag n' drop) Rækkefølge (Drag n' drop) Der kan vælges forskellige layouts/visningstyper alt efter hvilken opgavetype der er valgt. Disse vælges under Visningstype. Nedenfor ses et eksempel på de mulige visningstyper, hvis opgavetypen multiple choice er valgt: Det vil løbende blive opdateret, så det også bliver muligt at oprette opgaver af andre typer end dem der findes nu. |
...
UI Expand | |||
---|---|---|---|
| |||
UI Expand | |||
| |||
Kan ændre fra (uden delopgaver) | Ja | Nej | Kommentar | MC til MC i skemaform | x | MC til Clozetest | x | MC i skemaform til MC | x | MC i skemaform til Clozetest | x | Clozetest til MC | x | Clozetest til MC i skemaform | x | Kan ændre fra (med delopgaver) | MC til MC i skemaform | x | Det er kun svarmuligheder fra delopgave 1 der bliver vist | MC til Clozetest | x | Fejl når det er omvendt (svaralternativer bliver første vist ved redigering/gem) | MC i skemaform til MC | x | MC i skemaform til Clozetest | x | Tekst fra delopgaver bliver ikke vist, kun svarmuligheder | Clozetest til MC | x | NB! Man skal selv udfylde tekst i opgavetekst pr. delopgave | Clozetest til MC i skemaform | x |
UI Expand | |||
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det er muligt at indsætte billeder, lyd, video og tekstuddrag i editoren. Dette gøres ved at klikke på ikonerne som vist nedenfor: Når man indsætter medier, angives oplysninger som passer til mediets type (se eksempler i nedenstående skærmbilleder). Når man har angivet oplysningerne og klikker på næste, skal man skrive kildehenvisninger (se INDSÆT link): |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
1. Anvend både dikotome og polytome opgaver (Underoverskrift) Det anbefales, at opgavesæt til Folkeskolens Nationale Færdighedstest designes, så de så vidt muligt indeholder opgavetyper, der er dikotome og polytome eller testlets. Fordele ved polytome opgaver:
Ulemper ved polytome opgaver:
2. Producer opgaver til alle færdighedstrin (sværhedsgrad) – også inden for hvert vidensområde (underoverskrift)
3.Producer gode distraktorer (underoverskrift)
4.Anvend sprogbrug/opgavekontekst der ikke favoriserer grupper af elever (underoverskrift)
5.Anvend ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave (underoverskrift)
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Kommer |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Der kan indsættes hhv. matematiske eller kemiske formler. Disse findes ved at klikke på de tre prikker i toolbaren Herefter kan der vælges om der skal indsættes en matematisk eller en kemisk formler |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype Understøttede lydformater:
|
...
title | Indsættelse videoer |
---|
Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype.
Understøttede videoformater:
- MP4 / MPEG-4
- WebM
Bemærk: Det er for nuværende ikke muligt at redigere en video ved at dobbeltklikke på den. Her skal man op og klikke på videoikonet i toolbaren.
| |
MatchVælg opgavetypen Match. Vi introducerer en ny opgavetype, der bruger drag-and-drop. Opgavetypen hedder ’Match’. Nedenfor vises et eksempel på en Match-opgave. Som redaktør kan du frit vælge, hvordan opgaven skal opbygges, dvs. om eleven skal matche ord med ord, ord med billede, lydklip med billede, lydklip med tekst etc. Bemærk: Hvis du vil bruge billeder i opgaven anbefaler vi, at du bruger den særlige visningstype, der sikrer, at alle billeder bliver præcist lige store jf. den røde markering nedenfor. RækkefølgeVi introducerer en ny opgavetype, der bruger drag-and-drop. Opgavetypen hedder ’Rækkefølge’. Nedenfor vises et eksempel på en Rækkefølge-opgave. Som redaktør kan du frit vælge, hvordan opgaven skal opbygges, dvs. om eleven skal sætte ord, billeder, lyd eller video i rækkefølge. Visningsrækkefølgen blandes automatisk. Det er muligt at tilføje flere elementer til et svar, dvs. både lyd og tekst. Bemærk: Hvis du vil bruge billeder i opgaven anbefaler vi, at du bruger den særlige visningstype, der sikrer, at alle billeder bliver præcist lige store jf. den røde markering nedenfor. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Bemærk at dette er den første version af opgavetypen Indtastning. I denne første version af opgavetypen er det muligt at angive det rigtige svar som et tal eller i et interval. Det er muligt at angive både heltal og decimaltal som svarmulighed, da opgavetypen fremover automatisk håndterer begge svartyper. Bemærk at det endnu ikke er muligt at afprøve de forskellige beskeder, elever skal se, når de indtaster ugyldigt input. Vælg opgavetypen Indtastning under Opgavetype. Teksten skrives i editoren (evt. ved indsættelse af formler, se Indsættelse af formler afsnit) og hvor der ønskes at der skal indsættes svarmuligheder, vælges 'Tilføj felt' i headeren på editoren. Herefter tilføjes svartypen og det korrekte svar under Indtastningsfelt 1: For nuværende kan der vælges mellem svartyperne Tal og Interval. Du kan også vælge opgavetypen ”Indtastning i skemaform” Opgavetypen giver mulighed for at angive et udsagn til hvert svar. Her skal man ikke indsætte felt i tekstfeltet, men kan angive et eller flere udsagn i indtastningsfeltet og det er nemmere at opstille felterne pænt på linje. |
UI Expand | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er muligt at skifte til en anden opgavetype, hvis det vurderes at en anden opgavetype passer bedre til den opgave man sidder og arbejder på. Herunder ses hvilke opgavetyper der kan skiftes imellem.
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det er muligt at lave delopgaver ved at klikke på "Tilføj delopgave" under svarmulighederne. Alt efter hvilken opgavetype der er valgt sker følgende: Multiple choice: Der oprettes en delopgave (multiple choice), hvor der er muligt at indsætte en opgavetekst og skifte mellem visningstyperne for en multiple choice opgave. Multiple choice i skemaform: En delopgave svarer til en række i tabellen i en multiple choice opgave. Clozetest: En delopgave svarer til en dropdown i en sætning. I det nedenstående ses eksempler på opgavetyperne MC i skemaform og clozetest, hvor der er oprettet en enkelt delopgave. Multiple choice i skemaform: Clozetest:
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det er muligt at indsætte billeder, lyd, video og tekstuddrag i editoren. Dette gøres ved at klikke på ikonerne som vist nedenfor: Når man indsætter medier, angives oplysninger som passer til mediets type (se eksempler i nedenstående skærmbilleder). Når man har angivet oplysningerne og klikker på næste, skal man skrive kildehenvisninger (se Kildehenvisninger): |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Man kan indsætte tabel i editoren via værktøjslinjen
Når du har sat en tabel ind, kan du tilføje, fjerne og flette felter som man også kan i andre tekstbehandlingsprogrammer |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Som redaktør kan du indsætte en boks i højre side af en opgave, hvor du kan skrive en forklaring til eleven eller indsætte en relevant illustration.
Du kan indsætte en eksempelboks ved at vælge ”Ex” i menuen. Vælg ’Tomt’, hvis du selv vil bestemme indholdet i eksempelboksen. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Der kan indsættes hhv. matematiske eller kemiske formler. Disse findes ved at klikke på de tre prikker i toolbaren Herefter kan der vælges om der skal indsættes en matematisk eller en kemisk formler |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype Understøttede lydformater:
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype. Understøttede videoformater:
Der er en øvre grænse på 10 mb på video (og billeder). Det kan ændres hvis der er behov for det. Bemærk: Det er for nuværende ikke muligt at redigere en video ved at dobbeltklikke på den. Her skal man op og klikke på videoikonet i toolbaren. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Gode råd om billedstørrelser Standardbredden på opgaver er 736 px (800 px med 32 px margin), så billederne vil ikke blive vist i et bredere format. Grafikere vil kunne levere de pæneste billeder til opgaver, hvis de ikke skal skaleres. Større billeder vil gør det muligt at lave beskæring uden synlig pixelering. Opgavebyggeren har særlige opgavetyper, som hedder Klik-på-svar, Rækkefølge og Match-opgaver. I disse opgavetyper, bliver billeder vist på knapper, som eleverne kan klikke på eller flytte rundt på. Billeder, der skal bruges i den sammenhæng, har en bredde på 150 px og højde på 120 px. Billeder skaleres automatisk til at passe uden deformation, så disse billeder skal helst være i et 15:12 format. Tilladte filtyper:
Der er en øvre grænse på 10 mb på billeder (og video). Det kan ændres hvis der er behov for det. Billeder med tekst Billeder, som indgår i færdighedstestene, må som udgangspunkt ikke indeholde tekst. Det skyldes, at det ikke er muligt for brugere af oplæsningsværktøjer at markere teksten og få den læst højt. Disse elever kan nemlig kun få læst en samlet alt-tekst til billedet højt og må derfor selv forstå, hvilke dele af billedet, som teksten relaterer sig til. Indsættelse af billeder i svarmulighederne For nogle opgavetyper er det muligt at indsætte billeder i svarmulighederne. |
UI Expand | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||
Ved brug af eksterne medier fx billeder, tekst, video, lydklip, oversættelser, mm. i test, skal der angives kildehenvisninger. Kildehenvisningerne skal gøre det muligt at finde ud af, hvem der er ophavspersonen. OBS: for eksterne medier, som var lagt ind i opgavebyggeren inden den nye funktionalitet til Kildehenvisninger kom ud, er det vigtigt at testkommissionerne skriver kilderne på. Se afsnittet ”Redigering af en kildehenvisning” for, hvordan du tilføjer kildehenvisninger.
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Tilladte filtyper:
Billeder med tekst Billeder, som indgår i færdighedstestene, må som udgangspunkt ikke indeholde tekst. Det skyldes, at det ikke er muligt for brugere af oplæsningsværktøjer at markere teksten og få den læst højt. Disse elever kan nemlig kun få læst en samlet alt-tekst til billedet højt og må derfor selv forstå, hvilke dele af billedet, som teksten relaterer sig til. Indsættelse af billeder i svarmulighederne For nogle opgavetyper er det muligt at indsætte billeder i svarmulighederne. |
UI Expand | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved brug af eksterne medier fx billeder, tekst, video, lydklip, oversættelser, mm. i test, skal der angives kildehenvisninger. Kildehenvisningerne skal gøre det muligt at finde ud af, hvem der er ophavspersonen. OBS: for eksterne medier, som var lagt ind i opgavebyggeren inden den nye funktionalitet til Kildehenvisninger kom ud, er det vigtigt at testkommissionerne skriver kilderne på. Se afsnittet ”Redigering af en kildehenvisning” for, hvordan du tilføjer kildehenvisninger.
UI Expand | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Ministeriet har en særskilt licensaftale med Colourbox. De fotos, der findes via Colourbox’s hjemmeside, er ikke mærket med oplysning om fotografens navn. Når testkommissionen bruger billeder fra Colourbox, skal man vælge, at billedet er produceret af tredjepart, som vist herunder. Herefter tilføjes en aftale med en tredjepart. I stedet for at skrive fotografens navn, udfyldes feltet med ”Colourbox”: Hvis testkommissionen bruger Clip art, SmartArt eller Wordart fra Microsoft 365/Bing skal man anvende samme kildereferencer som for andet materiale fundet via internettet. Testkommissionen skal vælge, at billedet er produceret af tredjepart, som vist herunder. Herefter tilføjes kildeoplysninger om et publiceret billede uden aftale. Oplysninger tilføjes med angivelse af ”Microsoft clip art” som en del af kildehenvisningen: |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
For at rette en kildehenvisning eller angive en kilde på et medie, som var lagt ind på en opgave inden funktionalitet til angivelse af kildehenvisninger blev implementeret, skal du finde opgaven, som indeholder mediet. Klik på blyanten for at redigere opgaven.
Husk at gemme de nye redigeringer på opgaven (når du forlader redigerings-mode). |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Når eleven afvikler testen, vises kildehenvisninger ikke længere på selve testopgaven. Dette skal sikre, at kildehenvisningerne ikke forstyrrer elevernes testoplevelse. Når du vælger, at "se" opgaven, kan du derfor ikke se kildehenvisningen. I stedet bliver kildehenvisninger vist for eleven ved testens afslutning. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Forpersonen er den eneste der kan slette et opgavesæt. Derfor skal alle ønsker om sletning gå gennem denne person. Det gøres fra forsiden, hvor slet-funktionen findes ud for opgavesættet i kolonnen Handlinger |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Der er begrænsning på 10mb på alle filtyper for nuværende. Dette ændres muligvis senere. Tilladte filtyper for billeder:
Tilladte filtyper for lyd:
Tilladte filtyper for video:
|