Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.

...

UI Expand
titleSådan skriver du en god alt-tekst

Når du skal skrive en alt-tekst er følgende overordnede principper vigtige at huske:

  1. Beskriv formålet med billedet – ikke hvad billedet forestiller
  2. Indled aldrig med ”billede af…” eller ”foto af…”, da den information automatisk læses op. 
  3. Fat dig i korthed. En god alt-tekst bør ikke overstige 255 anslag (inkl. mellemrum).
  4. Undgå som hovedregel brug af tegn (komma og punktum er dog ok).
  5. Lav en vurdering af dit billede. Er det dekorativt, informativt, funktionelt eller komplekst? Udform din alt-tekst ud fra denne vurdering.

Informative billeder:

Er billeder, hvor eleven ville mangle noget information, hvis billedet ikke var der. Det er formålet med billedet, som afgør, hvordan alt-teksten beskrives. De fleste billeder, der anvendes i færdighedstestene, bør være informative billeder.

Funktionelle billeder: 

Er billeder, der f.eks. også agerer som knap eller link. I den nye Opgavebygger vil det ofte være, når man vælger, at billeder skal være selve svaret. 

Dekorative billeder:

Er billeder, som kun giver et bedre æstetisk udtryk,  men som eleven ikke mister noget information ved, hvis billedet ikke var der. Disse billeder kan forvirre/forstyrre eleven unødigt og hvis du anvender disse billeder, skal du skrive to citationstegn i feltet ”Alternativ beskrivelse” under ”Rediger billede”.

Image RemovedImage Added

Komplekse billeder:

Er billeder, som opsummerer en stor mængde information visuelt. Komplekse billeder består ofte af en kombination af farver, former og tal og eksempler på dette kan derfor være grafer, diagrammer og infografikker. Denne type billeder er svære at skrive en god og præcis alt-tekst til, da billedet netop har til formål at opsummere eller kondensere en større mængde information. Denne type billeder skal man derfor være særlig opmærksom på, når man anvender dem. Det skyldes, at en sådan alt-tekst vil blive alt for lang – eller ikke kunne rumme nok oplysninger til at ligestille de elever, som anvender hjælpeprogrammer til oplæsning af billeder.

Læs mere om de forskellige typer af billeder her: https://digst.dk/digital-inklusion/webtilgaengelighed/vejledning/tilgaengelige-billeder-paa-nettet/  

...