Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.

...

UI Expand
titleIndsættelse af billede, lyd, video og tekstuddrag

Det er muligt at indsætte billeder, lyd, video og tekstuddrag i editoren. Dette gøres ved at klikke på ikonerne som vist nedenfor:

Når man indsætter medier, angives oplysninger som passer til mediets type (se eksempler i nedenstående skærmbilleder). Når man har angivet oplysningerne og klikker på næste, skal man skrive kildehenvisninger (se INDSÆT link Kildehenvisninger):

UI Expand
titlePrincipper for opgaveproduktion

1. Anvend både dikotome og polytome opgaver (Underoverskrift)

Det anbefales, at opgavesæt til Folkeskolens Nationale Færdighedstest designes, så de så vidt muligt indeholder opgavetyper, der er dikotome og polytome eller testlets.

Fordele ved polytome opgaver:

  • Polytome opgaver, hvor grader af rigtige svar (fx 0, 1, 2 eller 3 rigtige) giver mere information end bare rigtig/forkert
  • Polytome opgaver har ofte en højere statistisk informationsværdi end dikotome opgaver
  • Tiden anvendt til besvarelse af polytome opgaver er ofte mindre end tiden anvendt til tilsvarende antal dikotome opgaver

Ulemper ved polytome opgaver:

  • Større risiko for at blive forkastet i den statistiske kvalitetssikring (opgaveafprøvningen)

 2. Producer opgaver til alle færdighedstrin (sværhedsgrad) – også inden for hvert vidensområde (underoverskrift)

  •  Opgavernes sværhedsgrad skal matche elevernes dygtighed
  • For lette opgaver, som alle elever kan svare korrekt på, giver begrænset information
  • For svære opgaver, som ingen elever kan svare korrekt på, giver ingen information
  • Efter opgaveafprøvning undersøges sammenhængen mellem opgavernes sværhedsgrad og elevernes dygtighed

 3.Producer gode distraktorer (underoverskrift)

  •  Anvendte distraktorer skal være troværdige OG forkerte
  • Undgå distraktorer, som ingen elever vil vælge
  • Overskueligt antal distraktorer
  • Opstil svarmulighederne i ens rækkefølge (fx alfabetisk) hvis muligt
  • Opgaveafprøvning kan understøtte valg/justering af distraktorer

     4.Anvend sprogbrug/opgavekontekst der ikke favoriserer grupper af elever (underoverskrift)

    •  Undgå sprogbrug/formuleringer der favoriserer en bestemt elevgruppe, fx køn, geografi (land/by) m.m. Eksempelvis: Find billedet der passer til ordet ”Fire engine” – denne engelsk opgave favoriserer drenge.
    • Sandsynligheden for at svare korrekt må kun afhænge af opgavens sværhedsgrad og elevens dygtighed
    • Opgaveafprøvning kan undersøge, om opgaven lever op til kravet mht. udvalgte baggrundsfaktorer (køn m.m.)

    5.Anvend ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave (underoverskrift)

    •  Ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave
    • Sandsynligheden for at svare korrekt på én opgave må ikke afhænge af, om eleven kan svare korrekt på en foregående opgave
    UI Expand
    titleIndsættelse af tabel i editoren

    Kommer

    ...

    UI Expand
    titleKildehenvisninger

    Ved brug af eksterne medier fx billeder, tekst, video, lydklip, oversættelser, mm. i test, skal der angives kildehenvisninger. Kildehenvisningerne skal gøre det muligt at finde ud af, hvem der er ophavspersonen. 

    OBS: for eksterne medier, som var lagt ind i opgavebyggeren inden den nye funktionalitet til Kildehenvisninger kom ud, er det vigtigt at testkommissionerne skriver kilderne på. Se afsnittet ”Redigering af en kildehenvisning” for, hvordan du tilføjer kildehenvisninger.

    UI Expand
    title1. Ansvar for kildehenvisninger og hvorfor de er vigtige

    Det er testkommissionernes ansvar at sikre, at materiale, der anvendes i testopgaverne, har fået angivet en kildehenvisning, som er korrekt og fyldestgørende.

    Opgavebyggeren understøtter testkommissionerne i arbejdsprocessen, således at mediefiler (fx billeder, lyd- og videofiler) og tekstuddrag ikke kan uploades til en opgave, hvis ikke der er angivet kilder. Opgavebyggeren har særlige felter til de oplysninger, som er nødvendige, og som du skal forholde dig til, for at kildehenvisningen bliver korrekt.

    Kildehenvisningerne er vigtige, fordi de sikrer systemets og testens overholdelse af ophavsretsloven, samt muliggør, at der kan udbetales vederlag til de relevante ophavspersoner.

    UI Expand
    title2. Sådan skriver du kildehenvisninger i Opgavebyggeren

    For hver type af medie du kan indsætte (billede, lyd, video og tekstuddrag) åbner Opgavebyggeren et flow. Følg flowet og læs hjælpeteksterne undervejs, så er du godt klædt på.

    Vær særligt opmærksom på at få oplysninger på alle relevante parter, som har bidraget til produktionen af mediet, med.

    Nedenfor vises nogle eksempler på opdigtede brugsscenarier. Der findes flere forskellige kombinationsmuligheder end dem, som er vist her. Kontakt supporten, hvis du er i tvivl om netop det scenarie, du arbejder med.

    UI Expand
    titleEksempel hvor kommissionen selv har produceret indhold til testopgaven

    Forestil dig at testkommissionen har produceret en tekst, som skal anvendes som en del af opgaveteksten i en opgave. I vejledningen for for indsættelse af tekstuddrag (se Opret opgave#Indsttelseafbilledelydogvideo) kan  kan du se, hvordan du indsætter tekstuddraget. Når du klikker på ’Næste’-knappen, starter flowet til indsættelse af kilder.

    I dette tilfælde er det testkommissionen, som selv har produceret teksten. Der har ikke været en ekstern forfatter, oversætter eller andre med i arbejdet. Vælg derfor den første mulighed i dropdown-menuen:

    Herefter klikker du på ’Indsæt’. Tekstuddraget vises nu i opgaven og systemet har registreret, at det er testkommissionen selv, som har produceret det.

    UI Expand
    titleEksempel hvor en tredjepart har produceret indhold til opgaven uden en aftale med BUVM

    I dette eksempel ønsker testkommissionen at anvende et billede/grafik, som er fremstillet af en tredjepart, fx DMI. I vejledningen for indsættelse af billeder (se Opret opgave#Indsttelseafbilledelydogvideo) kan  kan du se, hvordan du indsætter billedet. Når du klikker på ’Næste’-knappen, starter flowet til indsættelse af kilder.

    Testkommissionen har ikke været involveret i fremstillingen af billedet, vælg derfor 2. valgmulighed i dropdown-menuen:

    I dette tilfælde kommer billedet/grafikken fra DMI, og du har måske fundet det i en rapport eller på deres hjemmeside. DMI har ikke en aftale med BUVM om at producere billeder til testene. Derfor skal du klikke på +’et ud for ”Tilføj kildeoplysninger om et publiceret billede uden aftale” og udfylde oplysningerne så fyldestgørende, du kan. Bemærk at du kan tilføje flere tredjeparter til en publicering. Det kan f.eks. være en artikel, som både har en forfatter og en oversætter. Husk at få oplysninger om alle tredjeparter med:

    Herefter klikker du på ’Indsæt’. Billedet vises nu i opgaven og systemet har registreret alle oplysningerne om tredjeparten.

    UI Expand
    titleEksempel hvor kommissionen selv har produceret indhold med bidrag fra tredjepart, som har en aftale med BUVM

    I det sidste eksempel skal testkommissionen bruge en lydfil, hvor der udspiller sig en dialog på et fremmedsprog mellem to personer. Testkommissionen har selv skrevet ’manuskriptet’, men selve lydfilen er indspillet af et eksternt firma med professionelle stemme-skuespillere. BUVM har en aftale med det eksterne firma om, at testkommissionerne kan få indspillet lydklip hos dem.

    I vejledningen for indsættelse af lyd (se Opret opgave#Indsttelseafbilledelydogvideo)  kan du se, hvordan du indsætter lydfilen. Når du klikker på ’Næste’-knappen, starter flowet til indsættelse af kilder.

    Både testkommissionen og en tredjepart har medvirket til produktionen af lydfilen. Vælg derfor den 3. mulighed i dropdown-menuen.

    Tredjeparten producerer lydfilen på en aftale med BUVM. Derfor skal du klikke på +'et ud for ”Tilføj en aftale med en tredjepart” og udfylde oplysningerne (Aftalenummeret leveres af STUK). Bemærk at du kan tilføje flere tredjeparter. Det kan f.eks. være, at lydfilen er produceret i samarbejde med både det eksterne firma og en forfatter, som har skrevet manuskriptet:

    UI Expand
    title3. Særligt ved brug af Colourbox og clip art

    Ministeriet har en særskilt licensaftale med Colourbox. De fotos, der findes via Colourbox’s hjemmeside, er ikke mærket med oplysning om fotografens navn. Når testkommissionen bruger billeder fra Colourbox, skal man vælge, at billedet er produceret af tredjepart, som vist herunder.

    Herefter tilføjes en aftale med en tredjepart. I stedet for at skrive fotografens navn, udfyldes feltet med ”Colourbox”:

    Hvis testkommissionen bruger Clip art, SmartArt eller Wordart fra Microsoft 365/Bing skal man anvende samme kildereferencer som for andet materiale fundet via internettet. Testkommissionen skal vælge, at billedet er produceret af tredjepart, som vist herunder.

    Herefter tilføjes kildeoplysninger om et publiceret billede uden aftale. Oplysninger tilføjes med angivelse af ”Microsoft clip art” som en del af kildehenvisningen:

    UI Expand
    title4. Redigering af en kildehenvisning

    For at rette en kildehenvisning eller angive en kilde på et medie, som var lagt ind på en opgave inden funktionalitet til angivelse af kildehenvisninger blev implementeret, skal du finde opgaven, som indeholder mediet. Klik på blyanten for at redigere opgaven og dobbeltklik på mediet. Samme modal, som man ser ved indsættelse af medier, åbner, og man kan gennemgå flowet og tilføje/rette oplysninger (se hvordan under denne vejlednings punkt 2).

    UI Expand
    title5. Visning af kildehenvisninger til elever

    Når eleven afvikler testen, vises kildehenvisninger ikke længere på selve testopgaven. Dette skal sikre, at kildehenvisningerne ikke forstyrrer elevernes testoplevelse. Når du vælger, at "se" opgaven, kan du derfor ikke se kildehenvisningen. I stedet bliver kildehenvisninger vist for eleven ved testens afslutning.

    UI Expand
    titleSlet opgave

    Forpersonen er den eneste der kan slette et opgavesæt. Derfor skal alle ønsker om sletning gå gennem denne person.

    Det gøres fra forsiden, hvor slet-funktionen findes ud for opgavesættet i kolonnen Handlinger


    Image Added