Sidehistorik
Webservicen anvendes til afhentning af FTU ansøgninger (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelserne) til ungdomsuddannelser og 10. klasse. Ansøgningerne oprettes af 9. og 10. klasses elever i grundskolen eller uden for skole (UFS) ansøgere, som ikke går i grundskolen.
Indholdsfortegnelse
Opdateret plan for overgang til ny webservice
FraSiden 22. marts 2022
afhenteshar ansøgninger
fraværet tilgængelige i 2 webservices: Den nye FtuAnsoegning og den gamle FtuApplicationService. Fra 1. august 2022 sker der ændringer ift. brugen af de to services, som beskrives herunder:
- Ansøgninger til skoleåret 2021/2022 forventes afhentede. Der kan ikke oprettes ansøgninger til dette skoleår længere.
For evt. hentning af eksisterende ansøgninger til dette skoleår benyttes
Nye ansøgninger til det igangværende skoleåret 2021/22 oprettet fra januar og fremefter skal afhentes via - Ansøgninger til skoleåret 2021/2022 forventes afhentede. Der kan ikke oprettes ansøgninger til dette skoleår længere.
- den nye FtuAnsoegning webservice på Integrationsplatformen.
Det er kun uddannelser med studiestart i 1. halvår af 2022, som skal hente via den nye webservice, se eksempel 1 og 2. - Det er en forudsætning at ansøgningen til det igangværende skoleår 21/22 er oprettet fra januar 2022, og at ansøgeren ikke allerede har oprettede ansøgninger til det igangværende skoleår 21/22 inden januar 2022. Hvis en ansøger allerede har en ansøgning til det igangværende skoleår 21/22 (som kan hentes med den nuværende FtuApplicationService webservice) og logger på Optagelse.dk for at oprette endnu en ansøgning til det igangværende skoleår 21/22, vil den nyoprettede ansøgning stadig skulle hentes med den nuværende FtuApplicationService webservice, se eksempel 3. Dette skyldes, at hvis der eksistere en ansøgning for en ansøger, så guides ansøger over i den nuværende grænseflade, som er tilkoblet FtuApplicationService webservicen. Ansøgninger til skoleåret 2022/23 afhentes via den nuværende FtuApplicationService webservice på Optagelse.dk, se eksempel 1 og
-
Bemærk, at alle ansøgninger til skoleåret 2021/2022 slettes i oktober. - Ansøgninger til skoleåret 2022/2023 oprettet FØR 1. august 2022 afhentes via den nuværende FtuApplicationService webservice på Optagelse.dk. Bemærk, at disse ansøgninger slettes i oktober 2022. E-mail/papir ansøgninger oprettet FØR og EFTER 1. august 2022 skal også hentes via den nuværende FtuApplicationService.
Se eksempel 1. - NYT! Ansøgninger til det igangværende skoleår 2022/2023 oprettet fra 1. august og frem afhentes via den nye FtuAnsoegning webservice på Integrationsplatformen.
Ansøgninger i denne periode omfatter ansøgninger til eud, hf, gym samt 10. klasse.
Se eksempel 2.
Eksempel 1 - Hentning af ansøgninger til
igangværende -
- afsluttede skoleår
21- 2021/
22 - 2022 og til
næste - skoleår
22/23: - 2022/2023 oprettet FØR 1. august:
På illustrationen ses, hvordan ansøgninger hentes for Ansøger A og Ansøger B baseret på, i hvilket skoleår der er studiestart på uddannelsen. Ansøger A's ansøgninger til
det igangværende - 2022/2023 oprettet FØR 1. august:
- skoleår
21- 2021/
22 - 2022 skal hentes med den nye FtuAnsoegning webservice. Ansøger B's ansøgninger til
starten af næste - skoleår
22- 2022/
23 - 2023 skal hentes med den nuværende FtuApplicationService webservice
. (Ansøgninger til det igangværende skoleår 21/22 vil alle have prioritet 1. Ansøgninger til start næste skoleår 22/23 skal prioriteres imellem hinanden).- , HVIS de er oprettet før 1. august 2022.
Eksempel 2 -Hentning af
ansøgninger fra én ansøger med - , HVIS de er oprettet før 1. august 2022.
- ansøgninger til igangværende skoleår
21/22 og skoleår 22/23:- 2022/2023 oprettet FRA 1. august og frem:
På illustrationen ses, hvordan ansøgninger hentes for Ansøger
C som både har ansøgninger til det igangværende skoleår 21/22 og ansøgninger til næste skoleår 22/23. Ansøgningerne til det igangværende skoleår 21/22 - 2022/2023 oprettet FRA 1. august og frem:
- A og Ansøger B uanset, hvad de har søgt på normal vis i skoleåret 2022/2023. Begge ansøgeres ansøgninger til skoleår 2022/2023 skal hentes med den nye FtuAnsoegning webservice,
og ansøgningerne til starten af næste skoleår 22/23 skal hentes med - dog forudsat, at de er oprettet den 1. august 2022 eller senere. Ansøger C's ansøgning til skoleår 2022/2023 er oprettet som e-mail. Denne hentes som hidtil via den nuværende FtuApplicationService webservice, uanset oprettelsestidspunkt.
(Ansøgninger til det igangværende skoleår 21/22 vil alle have prioritet 1. Ansøgninger til start næste skoleår 22/23 skal prioriteres imellem hinanden).-
Eksempel 3 - Hentning af ansøgninger hvis ansøger allerede har en ansøgning til det igangværende skoleår 21/22
På illustrationen ses det, at når Ansøger D allerede har en oprettet ansøgning til det igangværende skoleår 21/22, som er oprettet inden januar 2022, så skal Ansøger D's ansøgninger fortsat hentes med den nuværende FtuApplicationService webservice.
Fra oktober 2022 vil der kun være FtuAnsoegning webservicen Ansøgninger afhentes via den nye webservvice på Integrationsplatformen (den nuværende FtuApplicationService webservice på Optagelse.dk lukkes).
Fra oktober 2022 vil kun FtuAnsoegning webservicen være tilgængelig.
- Ansøgninger afhentes via den nye webservvice på Integrationsplatformen (den nuværende FtuApplicationService webservice på Optagelse.dk lukkes).
Se eksempel 3.
- Ansøgninger afhentes via den nye webservvice på Integrationsplatformen (den nuværende FtuApplicationService webservice på Optagelse.dk lukkes).
Eksempel 3 – Hentning af ansøgninger til igangværende skoleår 2022/2023 og kommende skoleår 2023/2024 (fra januar 2023):
På illustrationen ses, hvordan alle ansøgninger skal hentes med den nye FtuAnsoegning webservice. Ansøger C's ansøgning til skoleår 2023/2024 er oprettet via en fremtidig sms-løsning, som erstatter email-funktionen fra eksempel 2. Denne hentes også med den nye webservice.
Læs om planen for overgangen til den nye webservice her:
View file | ||||
---|---|---|---|---|
|
Status på ændringer af webservices, kommunikeret på sidste systemleverandørmøde.
View file | ||||
---|---|---|---|---|
|
De væsentligste ændringer ift. den nuværende webservice
- Ansøgningsmodellen laves om, så der nu kun er én ansøgning til ét udbud af en uddannelse for en ansøger. Formålet er, at gøre det mere simplet. Dvs. at hvis en ansøgere har 5 ansøgninger, er det fremadrettet 5 selvstændige ansøgninger til hvert sit udbud. Tidligere var det 5 uddannelsesønsker samlet i én ansøgning. Det gælder både for uden-for-skole ansøgere (ansøgere der ikke går i 9. og 10. klasse) og ansøgere der går i 9. og 10. klasse.
- Pdf version af ansøgning og prioriteringsliste udgår (data leveres udelukkende som xml, så det kan vises i SA-systemet)
- For ansøgninger med prioritet, vil prioriteten fremgå af ansøgningen. Ændres prioriteten opdateres det i ansøgningen.
- Færre informationer i ansøgningen pga. færre input fra ansøger, samt generel oprydning.
- Beviser fra grundskolen og fag på gymnasial niveau vedlægges som pdf og xml.
- Billeder fra mobiltelefon kan også vedlægges som bilag (ud over pdf).
- Mulighed for at hente bilag enkeltvis, i stedet for alle på en gang.
- Bedre muligheder ift. at hente delta af ændrede ansøgninger, så kun ansøgninger med ændringer siden sidste hentning skal behandles.
- Adgang sker via STILs Integrationsplatform - og ikke direkte til systemet.
Én ansøgning til ét udbud af en uddannelse for én ansøger
Nedenfor illustreres de logiske sammenhænge I Optagelse.dk, og hvordan relationerne er mellem forretningsbegreberne.
Info |
---|
En ansøger er en borger, som søger en ungdomsuddannelse på Optagelse.dk. Ansøgeren opretter en ansøgning til ét specifikt udbud af en uddannelse på ét uddannelsessted. Alt efter hvilket udbud ansøgeren søger skal der angives uddannelsesspecifikke informationer, som er afhængig af typen af uddannelse der udbydes. Oprettes der flere ansøgninger til det kommende skoleår angives der en indbyrdes prioritering for ansøgningerne, som angiver hvilken uddannelse og institution ansøgeren helst vil optages på (ansøgninger til indeværende skoleår prioriteres ikke). Til en ansøgning kan en ansøgere vedlægge ét eller flere bilag, som ansøger ønsker skal indgå i vurderingen af ansøgningen. Beviser vedlægges altid ansøgningen som et bilag, hvis de eksisterer i den nationale Karakterdatabasen fra 9. og 10. klasse, samt hvis der eksistere beviser på gymnasial niveau i den nationale Eksamensdatabase. |
Endpoints
Adgang
Webservicen kan anvendes af studieadministrative systemer, som er under systemrevision.
Den er tilgængelig på STILs Integrationsplatform (IPL) og adgangsstyringen til data sker via STILs Tilslutningssystem. Har dit system ikke tidligere anvendt Integrationsplatformen? Så læs her, hvordan du kommer i gang. Når der anmodes om adgang, skal det kort beskrives hvad formålet med adgangen er, hvilke opgave systemet der skal integrer løser og hvad det bruges til.
To nye webservices
Webservicen ftuAnsoegning, der beskrives på denne side, anvendes til at hente ansøgninger til en given institution. Hvis der derimod skal hentes ansøgninger for en kommune til den kommunale ungeindsats, skal webservicen ftuKUIAnsoegning anvendes. Læs mere om webservicen her: Hent ansøgninger for en kommune (KUI)
Brug af webservicen
Webservicen består af en række metoder, der samlet gør det muligt at hente alle ansøgninger for en hovedinstitution eller en afdeling.
For at kunne anvende webservicen korrekt, er det vigtigt at kalde med de det rigtige institutionsnummer. Læs mere om de forskellige institutionstyper her: Beskrivelse af institutioner
Metoder på webservicen
- echo()
- Tester forbindelsen til webservicen og leverer en OK ved succes.
- Returnerer en kode 200 = "Forbindelse oprettet" eller en 500 = "Forbindelse ikke oprettet"
UI Expand | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
|
UI Expand | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
|
Sekvens diagrammer
Felter i svar fra webservicen
Se beskrivelse af de properties, der returneres for ansøgningen: Properties for en ansøgning
UI Expand | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||
Nedenstående beskriver WSDL for FtuAnsoegning.
|
Testvejledning og testdata til ny webservice
For at teste den nye webservice er der oprettet en testvejledning, samt en beskrivelse af tilgængeligt testdata.
Se testvejledning og testdata: Hent ansøgninger for en institution
Mapning af felter mellem ny webservice og felter i nuværende webservice
I nedenstående tabel er properties fra den nuværende webservice FtuApplicationService og properties fra den nye webservice FtuAnsoegning beskrevet mod hinanden.
Hvis en property fra den nuværende FtuApplicationService ikke kan findes i tabellen, er det fordi den ikke eksistere i den nye FtuAnsoegning. Nogle felter i kolonnen Property i FtuApplicationService er noteret med Findes ikke, hvilket betyder, at det er en ny indført property som ikke er tilstede i eksisterende webservice.
Property i | Property i |
---|---|
Ansoegninger/ | |
Ansoegning xsi:type= | Findes ikke |
AnsoegningId | FtuApplicationId |
Oprettet | CreatedDate |
Underskrevet | Findes ikke |
OpdateretDato | ModifiedDate |
Status | State |
Prioritet | PriorityNumber |
AnsoegerUnderskrevet + ForaeldermyndighedEtUnderskrift + ForaeldermyndighedToUnderskrift | |
UnderskriverCpr | SignatureName |
UnderskriftTidspunkt | SignatureDate |
Ansoeger | |
Cpr | CivilRegistrationNumber |
CPR_UUID | Findes ikke |
Navn | PersonGivenName + PersonSurnameName |
Adresse | StreetAddress |
Postnummer | postalCode |
By | PostalDistrict |
Kommunekode | MunicipalityName |
NavneOgAdresseBeskyttelse | IsProtected |
EmailAddress | |
Telefon | PhoneNumber |
\Ansoeger | |
UddannelsesUdbud xsi:type= | Findes ikke |
StudieStart | StudyStartDate |
SkoleAar | SchoolYear |
EjerInstitution | |
Navn | InstitutionName |
InstitutionsNr | InstitutionNumber |
UndervisningsInstitution | Findes ikke |
AnsoegningsInstitution | Findes ikke |
CoesaFormaal | |
CoesaformaalBetegnelse | Coesa |
Betegnelse | Findes ikke |
EudGf1UddannelsesUdbud + EudGf2UddannelsesUdbud + EudGfPlusUddannelsesUdbud | |
OnlineForloeb | Findes ikke |
EUXTilbydes | Findes ikke |
EUXObligatorisk | Findes ikke |
FagRetning | SubjectAreaName |
InternationalebUddannelsesUdbud | |
Hovedomraade | MainObjective |
\UddannelsesUdbud | |
ForaeldremyndighedsindehaverBase + Foraeldremyndighedsindehaver + ForaeldremyndighedsindehaverHarUnderskrevet | |
Foraeldremyndighedsindehaver xsi:type= | Findes ikke |
Cpr | CivilRegistrationNumber |
Navn | PersonGivenName + PersonSurnameName |
EmailAddress | |
Telefon | PhoneNumber |
NavneOgAdresseBeskyttelse | IsProtected |
Bilag | |
Id | Findes ikke |
OriginalFilnavn | ApplicantsEnclosureName |
UploadDatoTid | Findes ikke |
Filtype | Findes ikke |
Type | Findes ikke |
Filkilde | EnclosureType |
UniktFilnavn | EnclosureName |
Ansoegning xsi:type="stx" | |
KunstneriskFag1 | ArtisticSubject |
FremmedSprog | ForeignLanguageSubjec |
Ansoegning xsi:type="ToAarigStx" | |
FremmedSprog | ForeignLanguageSubjec |
StudieretningsFag | Category |
Ansoegning xsi:type="EudGf1"+ "EudGf2" | |
EuxValgt | EUXSelected |
Ansoegning xsi:type="Hf" | |
KunstneriskFag1 | ArtisticSubjectAndSportsFirstPriority |
KunstneriskFag2 | ArtisticSubjectAndSportsSecondPriority |
Ansoegning xsi:type="Hhx" | |
FremmedSprog | ForeignLanguageSubject |
\ansoegning |
Spørgsmål og svar
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Optagelse.dk indeholder kun den aktuelle version af en ansøgning. Dvs. når en ansøgning hentes er det altid den aktuelle version der udleveres. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Hvis du ønsker at hente alle ansøgning til en institution og dens afdelinger, kan du kalde webservicen med institutionsnummeret på ejerinstitutionen. Vær opmærksom på, at institutionerne selv angiver hvilken ejerinstitution, der ejer udbuddet. Det gør skolemedarbejderne på Optagelse.dk, hvor de vedligeholder deres udbud. Hvis der skal hentes ansøgninger på de enkelte afdelinger, skal du kalde webservicen med ejerinstitutionsnummer og institutionsnummer på den ønskede afdeling (i form af en ansøgningsinsitution). Læs mere om de forskellige institutionstyper og se eksempler på kald til webservicen her: Beskrivelse af institutioner |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
STIL vurdere lige nu, om/hvornår webservice kan udvides med denne mulighed. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
En effektiv og robust hentning af ansøgninger til en institution kan opbygges på følgende måde:
|
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det er muligt at lavet et kontrolkald via GetAnsoegningIdsByInstitutionsNr(int institutionsNr), uden angivelse af lastRequestTime. Kaldet returnerer en liste med alle ansøgningsid'er til institutionen med ansøgningens status. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Kontakt STILs support, hvis du oplevere fejl når du henter ansøgninger. Oplever du fejl, når du henter bilag, kan de skyldes at ansøgningen er opdateret. Hent ansøgningen og prøv igen. Opleves der forsat problemer skal du kontakte STILs support. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Hvis der opstår fejl, når du henter et bilag, kan det skyldes:
I alle tilfælde er løsningen at hente ansøgningen igen, og se i xml'en for ansøgningen, hvilke bilag der er tilknyttet ansøgningen. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det er kun prioritet på ansøgninger om optag efter sommerferien (til det kommende skoleår). Der er ikke prioritet på ansøgninger om optag i det skoleår der er i gang (indeværende skoleår). Fx en ansøgning oprettet i januar 2022 om optage på en erhvervsuddannelse med studiestart i april 2022. |
UI Expand | ||
---|---|---|
| ||
Det korte svar er nej. Der er ingen sammenhæng mellem ansøgnings-id'er i det nuværende Optagelse.dk og det nye Optagelse.dk. Årsagen er, at systemet opbygges forfra. Id'erne starter forfra i det nye Optagelse.dk. Derfor bør der være meget lav risiko for, at et SA-system allerede har et ansøgnings-id liggende, som bliver udleveret fra det nye Optagelse.dk. |